Składniki

Jogurt grecki - skład

Jogurt grecki powstaje tak samo jak jogurt naturalny – mleko fermentuje się ze szczepami bakterii. Jednak z jogurtu greckiego dłużej i dokładniej osącza się serwatkę, dzięki czemu staje się gęsty jak galaretka, zawiera ok. dwukrotnie więcej białka niż naturalny, więcej probiotycznych bakterii, więcej tłuszczu (ok. 10%), mniej węglowodanów, sodu i niestety mniej wapnia. Zalicza się go do tzw. żywności funkcjonalnej (probiotycznej), tzn. takiej, która korzystnie wpływa na nasze zdrowie. Pod jednym warunkiem: musi składać się jedynie z mleka i bakterii.

W sklepach mamy duży wybór jogurtów greckich oraz typu greckiego – po prostu przyszła moda na takie nabiały. Są wśród nich wyroby naprawdę dobrej jakości, są i kompletne nieporozumienia. Skład jogurtu greckiego nie może zawierać: cukru, wsadu owocowego, żelatyny, barwników, aromatów, wzmacniaczy smaku oraz podobnych dodatków. Dlatego zawsze przed zakupem czytajmy etykiety.

Jak zrobić jogurt grecki?

Kiedy już znajdziemy prawdziwy jogurt grecki, możemy wykorzystać go do „rozmnożenia” w domu: gotujemy 2 l mleka, studzimy do temp. ok. 40°C, odlewamy ok. 1/2 szklanki i dokładnie mieszamy z łyżką jogurtu, a potem, mieszając, wlewamy do reszty mleka. Przykrywamy i odstawiamy na noc. Skrzepniętą masę odcedzamy na gęstym sitku lub gazie – tak długo, aż będzie zwarta i tak gęsta, że da się pokroić w kostkę. W sklepach ze zdrową żywnością i na aukcjach internetowych można też kupić saszetki zawierające kultury Lactococcus acidophilus, Bifidobakterium lactis i Streprococcus thermophilus – zawartość należy wymieszać z mlekiem (podgrzanym najpierw do temp. 80°C, a następnie ostudzonym do temp. 42°C); odstawić pod przykryciem na 6 godz. w temperaturze pokojowej, odcedzić, a potem włożyć na 12 godz. do lodówki.

Co można zrobić z jogurtu greckiego?

Jogurtu greckiego można używać do gotowania, pieczenia, zabielania, zagęszczania, jako podstawy sosów, dipów, kremów. Chociaż jogurt grecki zawiera sporo tłuszczu, i tak jest chudszy (i zdrowszy) niż majonez czy śmietana. W sezonie letnim, kiedy jemy dużo sałatek – zarówno warzywnych, jak i owocowych – wystarczy połączyć jogurt naturalny typu greckiego np. z sokiem z cytryny i posiekaną bazylią lub melisą i położyć na truskawkach; z pieprzem, czosnkiem i mnóstwem ziół sprawdzi się jako dodatek do warzyw – surowych, grillowanych albo gotowanych na parze, do grillowanych mięs (zwłaszcza steków i piersi kurczaka). Jeśli ktoś nie potrafi odmówić sobie słodyczy, niech połączy jogurt grecki z prażonymi płatkami zbożowymi i pokrojonymi owocami – to także dobra propozycja na letnie śniadanie (warto przypomnieć sobie tutaj klasyczny grecki deser, jakim jest jogurt wymieszany z płynnym miodem, kroplą soku z cytryny i posiekanymi, uprażonymi orzechami włoskimi).

Jogurt grecki – napój na upalne dni

W upały dobrze sięgnąć po orzeźwiający ajran: na dwie części jogurtu greckiego dodajemy jedną część wody, dokładnie roztrzepujemy, solimy do smaku (można też dosypać ulubionych posiekanych ziół), mieszamy z pokruszonym lodem. Jest także idealną bazą do chłodników, twarożków i zapraw do mięsa – mięso zamarynowane w jogurcie wymieszanym z pokrojoną cebulą, czosnkiem, skórką otartą z cytryny, miodem i ziołami będzie niezwykle kruche, soczyste, delikatne i aromatyczne; najlepiej upiec je w zaprawie, a na wierzch dodatkowo wyłożyć jogurt.

Polecane przepisy