Składniki

Łosoś wędzony - wartości odżywcze

Łosoś wędzony w 100 g ma około 120 kalorii, 20 g białka i 5 g tłuszczu. Przed zakupem warto sprawdzić wartości odżywcze podane na opakowaniu, gdyż mogą się one od siebie różnić, głównie pod względem zawartości tłuszczu. Zwracajmy uwagę na fragment ryby, który wybieramy - filet będzie zdecydowanie chudszy niż brzuszki.

Łosoś zawiera cenne kwasy tłuszczowe omega-3, które korzystnie wpływają na układ krwionośny oraz pracę mózgu. Jest również źródłem witamin A, D i E, niezbędnych m.in. do zachowania prawidłowej mineralizacji kości oraz zdrowej skóry. Ponadto ryba ta dostarcza organizmowi fosforu, potasu i selenu. Pierwiastki te pomagają w regulacji hormonów oraz wzmacniają odporność.

Łosoś wędzony - jaki wybierać?

Łosoś wędzony należy obecnie do produktów, które dostępne są w niemal każdym sklepie spożywczym. Mamy do wyboru wiele rodzajów tej ryby, lecz nie każdy cechuje się dobrą jakością. Na warto co zwrócić uwagę, aby kupić najlepszego wędzonego łososia?

Przede wszystkim sprawdźmy, skąd pochodzi dana ryba. Zwykle na półkach znajdziemy łososie hodowlane importowane z Norwegii oraz dzikie, poławiane na Pacyfiku, Atlantyku lub na Morzu Bałtyckim. Łosoś norweski wyróżnia się najniższą ceną i najbardziej intensywnym kolorem, lecz z reguły jest najmniej wartościowy. Jest to skutek tego, że ryby hodowlane pochłaniają wiele zanieczyszczeń zarówno z wody, jak i ze słabych jakościowo pasz.

Lepszym wyborem będzie łosoś dziki, szczególnie pochodzący z wód u wybrzeży Alaski. Jego mięso jest najchudsze, lecz zawiera najwięcej kwasów omega-3 i najmniej szkodliwych substancji. Producenci mają obowiązek ujawniania informacji o kraju pochodzenia ryby, dlatego bez trudu znajdziemy ją na opakowaniu.

Możemy zastanawiać się też, czy lepszy będzie łosoś wędzony na zimno czy na gorąco. Nieco zdrowszy jest ten pierwszy, ponieważ podczas wędzenia w niższej temperaturze osadza się na nim mniej substancji smolistych. Różnica ta nie jest jednak znacząca. W tej kwestii wybór zależy więc od naszych preferencji - łosoś wędzony na zimno jest bardziej soczysty i miękki, natomiast wędzony na ciepło charakteryzuje się zwartą strukturą.

Przepisy z łososiem wędzonym

Co można zrobić z łososia wędzonego? Ryba ta daje nam wiele możliwości i pasuje do potraw z różnych stron świata. Dania z łososiem wędzonym rzadko zaliczają się do czasochłonnych. Z reguły są proste, szybkie i pyszne!

Miłośnicy kuchni azjatyckiej mogą wypróbować sajgonki z łososiem, które można przygotować w zaledwie kwadrans. Jeśli przyrządzimy tę potrawę na parze, będzie zdrowa i niskokaloryczna - idealny wybór dla osób, które chcą zrzucić kilka kilogramów, jedząc przy tym różnorodnie.

Jeżeli szukamy przepisu na ciekawą i smaczną przekąskę, która spodoba się gościom, świetnie sprawdzi się w tej roli tortilla z łososiem wędzonym. Gdy kupimy gotowe pszenne placki, takie danie zrobimy w kilka minut. Zwinięte tortille wystarczy tylko pokroić na niewielkie porcje, gotowe do zjedzenia na jeden kęs.

Sałata rzymska faszerowana łososiem jest propozycją przystawki, która nie tylko świetnie smakuje, ale także jest zdrowa. Potrawa ta zawiera świeże warzywa, pełnowartościowe białko oraz olej z awokado, bogaty w witaminy i antyoksydanty oraz cenne dla organizmu kwasy tłuszczowe.

Potrawy z łososia wędzonego podać można także na obiad. Tagliatelle z łososiem wędzonym to propozycja szybkiego, ale i pożywnego posiłku inspirowanego kuchnią włoską. Jeśli będziemy chcieli nadać daniu bardziej wyrazistego charakteru, możemy dodać do ryby odrobinę białego wina.

Jagouleh z łososiem to ciekawe nawiązanie do marokańskiej sałatki tabbouleh, tradycyjnie przygotowywanej na bazie kaszy bulgur, w tym przepisie zastąpionej kaszą jaglaną. Aby sałatka bardziej przypominała oryginał, można wzbogacić ją pastą tahini lub skórką z cytryny.

Polecane przepisy