Składniki

Warto zadać pytanie o kiełki soi: jak jeść je, aby dostarczały maksimum składników odżywczych? Zwykle podawane są one na surowo jako dodatek do kanapek lub sałatek. Bardzo popularna jest chociażby sałatka wiosenna z kiełkami i nowalijkami. Można udekorować nimi również jajka faszerowane i warzywne pasty. Dobrze smakują ze szpinakiem, jarmużem i sałatami różnego typu.

Kiełki soi stanowią doskonały dodatek do ciepłych dań różnego typu: makaronów, gulaszy warzywnych i mięsnych, pieczeni oraz ryb przygotowywanych na różne sposoby. W naturalny sposób komponują się z potrawami o azjatyckim rodowodzie: w najprostszej formie będzie to indyk z warzywami po chińsku. Sprawdzają się także w wersji wegańskiej, na przykład w pad thai z tofu. Kiełkami uzupełnia się również smak zup: wystarczy, że zupa rybna z marchewką zostanie ozdobiona garścią kiełków, a od razu zyska nowy smak. Ten dodatek pasuje też do dań z woka. Można je także smażyć.

Mimo że - zdaniem wielu osób - kiełki doskonale smakują na surowo, warto serwować je po lekkim podduszeniu (na przykład w naczyniu przeznaczonym do gotowania na parze). Sprawia to, że wartości odżywcze kiełków soi stają się lepiej przyswajalne, a ich smak nieco się zmienia. Jeśli planujemy dodać je do podczas obróbki termicznej, powinny zostać dorzucone na sam koniec.

Kiełki soi: właściwości

Kiełki soi wartości odżywcze mają bardzo bogate ze względu na korzystne proporcje zawartych w nich składników. Przede wszystkim stanowią dobre źródło pełnowartościowego białka. W kiełkach soi tego składnika jest więcej niż w przypadku kiełków innych roślin. Z tego powodu są chętnie wybierane przez wegetarian i wegan. Znajdziemy w nich również błonnik, lecytynę oraz izoflawony, działające na organizm podobnie do żeńskich estrogenów. Dzięki temu spożywanie kiełków soi może sprzyjać łagodzeniu objawów menopauzy.

Kiełki soi, podobnie jak inne kiełki, zawierają w sobie liczne witaminy, przede wszystkim z grupy B, a także C, E i K. W porównaniu do innych kiełków jest tu znacznie więcej potasu, wielonienasyconych kwasów tłuszczowych oraz folianów. Inne warte uwagi składniki mineralne to magnez, żelazo, wapń, mangan, miedź i fosfor.

Jaki wpływ na organizm ma spożywanie kiełków soi? Przede wszystkim składniki w nich zawarte przyczyniają się do obniżenia ciśnienia krwi i poziomu złego cholesterolu. Rozrzedzają krew, zapobiegając zakrzepom. Zapewniają lepszy apetyt i dodają energii. Dzięki witaminom z grupy B korzystnie wpływają na funkcjonowanie układu nerwowego. Mogą także, podobnie jak inne produktu sojowe, łagodzić objawy menopauzy.

Kiełki soi: przeciwwskazania

Podobnie jak soja, kiełki nie mogą być bezkarnie spożywane przez wszystkich. Na które substancje trzeba zwrócić uwagę szczególnie? W grupie ryzyka znajdują się przede wszystkim osoby uczulone na białko sojowe. Dotyczy to zwłaszcza małych dzieci. Mimo że soja stosowana jest jako zamiennik mleka krowiego w przypadku nadwrażliwości na nie, około 30 procent dzieci jest na nią uczulone. Podobnie rzecz ma się z lecytyną sojową, stanowiącą alergen.

Na kiełki sojowe uważać powinny również osoby, cierpiące na choroby tarczycy. Znajdują się w nich tioglikozydy – związki chemiczne, które upośledzają pracę tego narządu. Duże ilości kiełków regularnie spożywane mogą skutkować powstaniem wola tarczycowego i nasileniem lub wystąpieniem po raz pierwszy objawów niedoczynności tarczycy.

Pewne przeciwwskazanie stanowią również oligosacharydy, które - fermentując w przewodzie pokarmowym - powodują wzdęcia. Najczęściej jednak obróbka termiczna zmniejsza ich ilość lub całkowicie ją niweluje, dlatego też warto kiełki podduszać lub podsmażać.

 

Polecane przepisy