Składniki

Kiełki fasoli mung: właściwości

Kiełki fasoli mung, jak wskazuje na to sama nazwa, to młode pędy, które wypuszczają ziarna fasoli mung. Ze względu na niską zawartość węglowodanów, są niezwykle dietetyczne. W 100 g kiełków jest zaledwie ok. 30 kcal. Dla lepszego zobrazowania, orzechy włoskie o takiej samej wadze, dostarczają ok. 650 kcal.

Skromna wartość energetyczna kiełków fasoli mung nie oznacza, że są one dla nas bezwartościowe, przeciwnie. Zawierają bowiem wiele witamin i innych mikroelementów, niezbędnych w codziennej diecie. Wspomniane wcześniej 100 g kiełków pokrywa 23 proc. dziennego zapotrzebowania na witaminę C, 7 proc. na witaminy B1, B2, B3 i B6 oraz 16 proc. na kwas foliowy. Ponadto, w kiełkach fasoli mung znajdziemy witaminę A i E, mangan, magnez, potas, fosfor, miedź, żelazo i wapń, jod i cynk.

Każda osoba, dla której ważne jest zdrowe odżywianie, powinna włączyć do swojej diety kiełki fasoli mung. Właściwości zdrowotne, jakie wykazuje ten niepozorny dodatek do potraw, są wręcz nieocenione. Ze względu na wysoką zawartość peptydów, pomagają obniżyć ciśnienie krwi. Uczestniczą także w procesie zwalczania stanu zapalnego i zmniejszają ryzyko wystąpienia chorób nowotworowych, za co odpowiadają zawarte w  nich antyoksydanty. Ponadto, wykazują działanie przeciwbakteryjne i przeciwwirusowe, więc wspomagają funkcję układu immunologicznego. Regulują poziom cholesterolu, zatem uczestniczą w profilaktyce chorób serca i układu krążenia.

Właściwości kiełków fasoli mung są niezwykle cenne dla kobiet - regulują gospodarkę hormonalną, łagodzą objawy PMS (zespołu napięcia przedmiesiączkowego) i redukują ból towarzyszący menstruacji. Pomagają też utrzymać w dobrej kondycji skórę, włosy i paznokcie.

Kiełki fasoli mung: jak przyrządzić?

Kiełki fasoli mung zyskują coraz większą popularność, jednak w polskiej tradycji kulinarnej, nadal są dość egzotyczne. Z tego względu, wiele osób nie wie, jak je przyrządzić. Uspokajamy - pod względem przygotowania, kiełki fasoli mung nie różnią się niczym od innych kiełków. Można je jeść na surowo, jako składnik sałatek, wrapów czy kanapek. W tej formie, sprawdzą się też jako dodatek do sajgonek, kurczaka bądź ryby. Nie ma też żadnych przeciwwskazań przed poddaniem ich obróbce termicznej. Kiełki fasoli mung można gotować, dusić i przysmażać. Tak duża różnorodność w kwestii obróbki tworzy niezwykle szeroki wachlarz potraw, które możemy przygotować  ich pomocą. 

Kiełki fasoli mung: do czego?

Kiełki fasoli mung doskonale sprawdzą się w roli składnika sałatek. Świetnie komponują się z wiosennymi i letnimi warzywami - pomidorami, ogórkami, groszkiem i kukurydzą - więc nadają się do lekkich, rześkich mieszanek. Można dodać je także do bardziej tradycyjnych i pożywnych sałatek, np. z tuńczyka, z makaronem lub z szynką konserwową. Stanowią ciekawą alternatywę surówki, więc można podawać je ze smażoną, pieczoną lub gotowaną na parze rybą albo z daniami z drobiu

Pozornie może wydawać się to dość kontrowersyjnym pomysłem, ale jeżeli lubisz eksperymentować w kuchni, a przepisy są dla ciebie jedynie sugestią, śmiało możesz dodać kiełki fasoli mung do dań kuchni włoskiej. Doskonale uzupełnią smak wszelkich potraw bazujących na makaronie, takich jak pesto z makaronem, spaghetti czy lasagne.

Kiełki fasoli mung najlepiej sprawdzą się w daniach kuchni azjatyckiej. Możesz dodać je do farszu, z pomocą którego przygotujesz pyszne sajgonki, wegetariańskie lub z mięsem i warzywami. Stanowią istotny składnik zupy pho (czyli wołowego bulionu z makaronem ryżowym) czy pad thai. Kiełki świetnie uzupełnią smak mięsnego lub wegetariańskiego curry i wołowiny, wieprzowiny lub kurczaka przygotowanego w orientalnym stylu.   

 

Polecane przepisy