Składniki

Banany: odmiany i wartości odżywcze 

Na całym świecie występuje przeszło 70 gatunków bananowca. Wyodrębnia się około 20 odmian jadalnych. Część spośród nich można jeść na surowo, podczas gdy inne wymagają obróbki cieplnej. Występuje w różnych barwach, nie tylko żółtej, lecz także czerwonej, zielonej czy nawet czarnej. Smak bananów również może być zróżnicowany, np. podobny do jabłka lub innych owoców czy warzyw. Najmniej dojrzałą odmiana bananów jest Platano verde – nie nadają się one do jedzenia na surowo, mogą być spożywane jedynie po ugotowaniu, smażeniu czy pieczeniu. 

Banan jest stosunkowo kalorycznym owocem, gdyż w 100 gramach zawiera 110 kalorii. Spożywany w rozsądnych ilościach nie powoduje jednak tycia, gdyż znajdują się w nim jedynie śladowe ilości tłuszczu oraz sporo błonnika pokarmowego, regulującego procesy trawienia i zapewniającego na długi czas uczucie sytości. Banany są także bogate w witaminę C, B5, potas, magnez oraz żelazo. Zawierają również aminokwas tryptofan, który umożliwia produkcję hormonu szczęścia serotoniny. Owoc ten stanowi poza tym cenne źródło flawonoidów oraz dobrze przyswajalnych węglowodanów. Banany dostarczają szybkiego zastrzyku energii, dlatego są polecane zwłaszcza osobom uprawiającym sport.

Przepisy z bananami 

Banany znajdują szerokie zastosowanie w kuchni. Warto przygotować np. ciasto z bananami. Najlepiej wychodzi zrobione z dojrzałych owoców. Aby nadać mu piękny brązowy kolor, można zastosować polewę czekoladową oraz drobno pokrojoną czekoladę. Ciasto wychodzi miękkie, wilgotne i delikatne. Warto podawać je z owocami leśnymi, np. malinami czy jagodami. Na każdą imprezę świetnie sprawdzą się także muffinki z bananami.

Dobrym pomysłem na wykorzystanie tych egzotycznych owoców są również placki z bananami, idealne na szybki obiad. Wychodzą wilgotne i puszyste. Dobrze jest posypać je sezamem oraz cukrem pudrem. Przepadają za nimi zwłaszcza dzieci, którym przypadnie również do gustu omlet z bananem. Świetnie smakuje z dodatkiem twarożku i śmietany, a także polany polewą czekoladową. Nadaje się idealnie jako pożywne śniadanie.

Warto przygotować również zdrowy deser, jakim jest koktajl z banana. Shake bananowy wybornie smakuje w połączeniu z owocami leśnymi, truskawkami, mango oraz jogurtem naturalnym. Można także dodać do niego orzechy oraz siemię lniane.

Pyszny wychodzi także chleb bananowy z dojrzałych owoców. Jest wyjątkowo wilgotny, słodki i szybki w przygotowaniu. Najlepiej zrobić go w połączeniu z mąką orkiszową. Polecamy również pudding chlebowy z bananami oraz rodzynkami, do którego wykonania można użyć czerstwy chleb. Wychodzi miękki i delikatny, jeżeli nawilży się go herbatą i sokiem pomarańczowym.

Wyjątkowo smaczny deser to mrożone banany w czekoladzie. Wystarczy nabić owoce na patyki, polać gorzką czekoladą, posypać orzechami laskowymi i włożyć na kilka godzin do lodówki. Świetne w smaku wychodzą również lody melonowo-bananowe, które są wyjątkowo słodkie.

Na śniadanie dobrze sprawdzi się owsianka z bananami i miodem. Jest to wyjątkowo zdrowy oraz pożywny posiłek, który dodaje energii od samego poranka. Na deser czy podwieczorek warto zaś upiec bezglutenowe brownie z czerwonej fasoli i bananów, które docenią zwłaszcza osoby na diecie wegetariańskiej, wegańskiej oraz bezglutenowej.

Jak wykorzystać skórkę od banana?

Skórki od banana nie trzeba wyrzucać, ponieważ można ją wykorzystać na wiele sposobów. Świetnie sprawdzają się jako nawóz do roślin i odżywka do kwiatów, ponieważ zawierają sporo witamin i minerałów. Skórka banana może także posłużyć jako środek do usuwania mszyc, a także gojenia ran i niwelowania swędzenia po ukąszeniu przez owady. Można także wykorzystać ją w celu nawilżenia skóry, wypolerowania butów, czyszczenia metalowych powierzchni oraz wybielenia zębów.

Polecane przepisy