Co to w ogóle jest tahini? Pasta tahini powstaje z uprażonych ziaren sezamu. Najbardziej znana jest jako jeden ze składników humusu. Ma kremową, lekko lejącą konsystencję i zapach, w którym można się zakochać. Charakteryzuje się orzechowo-sezamowym smakiem, z delikatną nutką goryczy.

Tahini - właściwości odżywcze

Tahini jest jednak nie tylko smaczne, ale i bogate w wartości odżywcze. Przede wszystkim tahini to źródło wapnia – pierwiastka, który ma ogromny wpływ nie tylko na stan kości i zębów, ale też funkcjonowanie całego organizmu. Jest to jedno z najlepszych źródeł wapnia, nie tylko w diecie wegetariańskiej. Natomiast cynk zawarty w tahini powinien przyciągnąć uwagę tych, którzy mają problemy z cerą, włosami oraz pragną poprawić swoją sprawność intelektualną. Pasta tahini to także doskonałe źródło magnezu, sprzyjającego obniżeniu poziomu hormonu stresu oraz przeciwdziałającego zmęczeniu.

Tahini dostarcza  organizmowi wiele cennych witamin, takich jak: A - dbającą o nasz wzrok, E - najlepszy przeciwutleniacz, oraz witaminy z grupy B - zapewniające prawidłowe funkcjonowanie mózgu.  Nie można pominąć faktu, że tahini zawiera również dużo białka: w 100 g znajdziemy 18 g pełnowartościowego białka - ta informacja na pewno ucieszy wszystkich wegetarian.

Jak zrobić domowe tahini?

Tahini znajdziecie w większości sklepów. Zwracajcie uwagę na skład - podobnie jak w przypadku masła orzechowego, stawiamy na te zrobione w 100% z surowca, w tym przypadku sezamu. Nie musimy jednak kupować gotowej pasty tahini. Domowa wersja potrafi być o wiele lepsza i jest całkiem łatwa w przygotowaniu. Aby ją zrobić potrzebujemy nie tylko składników w postaci ziaren sezamu i ewentualnie niewielkiej ilości oleju z pestek winogron, ale też blendera o dużej mocy, który poradzi sobie z sezamem.

Sezam warto wcześniej przygotować. Wsypujemy go na rozgrzaną patelnię i chwilę podprażamy. Studzimy, przesypujemy do wysokiego pojemnika i blendujemy do momentu aż utworzy się gładka masa. Może to chwilę potrwać, czas przygotowania zależy od ilości sezamu. Warto przygotowywać mniejsze porcje, ponieważ wtedy blender łatwiej sobie z nimi poradzi. Gotową pastę tahini przechowujemy w lodówce, nie dłużej niż miesiąc. Możemy lekko ją posolić. 

Tahini w kuchni - nie tylko do humusu

Tahini świetnie nadaje się jako podstawa dipów i różnego rodzaju past. Świetnym przykładem jest pasta humus, której podstawowymi składnikami jest właśnie tahini oraz ciecierzyca albo sos tahini, idealny do maczania np. surowych warzyw. W naszej galerii znajdziecie przepis na znakomitą sałatkę z tahini i chlebek z tahini. Natomiast pasta podana z syropem klonowym lub miodem będzie zdrowym zamiennikiem dla kremów czekoladowych. Można też jeść ją po prostu samą - cienką warstwę tahini rozsmarujmy na grzance, a na wierzch połóżmy łyżeczkę owocowej konfitury.