Mleko ryżowe to doskonała alternatywa nie tylko dla wegan, ale także dla osób z nietolerancją laktozy. Ten napój roślinny zawiera mnóstwo witamin, a przy tym jest prosty w przygotowaniu. Zamiast kupować gotowe produkty ze zbędnymi dodatkami, warto spróbować przygotować takie mleko samodzielnie w domu.

 

Właściwości mleka ryżowego

Ten roślinny napój doskonale sprawdzi się nie tylko jako zamiennik dla wegan – to także rozwiązanie dla osób z nietolerancją laktozy i problemami gastrycznymi. Zawiera mnóstwo dobroczynnych składników, w tym błonnik, magnez, wapń oraz witaminy E i B6. Jeśli przyrządzimy takie mleko z brązowego ryżu, będzie miało jeszcze więcej witamin i minerałów. Błonnik zawarty w tym napoju sprawia, że przez długi czas utrzymujemy uczucie sytości, więc mleko ryżowe będzie także świetnym rozwiązaniem dla osób będących na diecie odchudzającej. Witaminy natomiast mają właściwości przeciwutleniające – dodają nam witalności i spowalniają procesy starzenia. Dzięki swoim różnorodnym właściwościom jest niezastąpione w wegańskiej kuchni. To m.in. dzięki obecności dużej ilości ryżu w diecie Azjaci pozostają przez długi czas w świetnej formie!

 

Domowe mleko ryżowe

Gotowe mleka roślinne, które dostępne są w sklepach, zawierają mnóstwo cukru, chemicznych dodatków oraz konserwantów. Warto więc sięgać po nie tylko w ostateczności. Jeśli mamy możliwość, przygotowujmy je w domu. Dzięki temu będziemy mieć pewność, że nasz napój jest całkowicie naturalny i zdrowy. Przepis jest bardzo prosty i nie zajmuje wiele czasu. Potrzebne nam będą:

  • 1 szkl. ryżu (brązowego, ewentualnie białego)
  • 1 l wody
  • szczypta soli
  • opcjonalnie: 1 łyżka brązowego cukru, wanilia, cynamon
  • gaza do odcedzenia

Ryż moczymy przez noc w przegotowanej lub źródlanej wodzie. Następnie miksujemy całość blenderem i przecedzamy przez podwójnie lub potrójnie złożoną gazę. Gotowe mleko przechowujemy szczelnie zamknięte w lodówce.

 

Wykorzystanie mleka ryżowego

Ten rodzaj napoju roślinnego doskonale nadaje się jako element wegańskich zup mlecznych i innego rodzaju śniadań. Mleko ryżowe zawiera węglowodany złożone, przez co daje nam energię, która będzie się stopniowo uwalniać przez kilka godzin. Stanowi także delikatny i smaczny dodatek do owocowo-warzywnych koktajli. Nie jest ono zbyt tłuste, dlatego dobrze sprawdzi się jako baza do takich napojów.