Jedna z najmniejszych hodowanych odmian dyni ma jednocześnie najwięcej smaku i zastosowań w kuchni roślinnej. Jesienią staje się ulubionym warzywem wegetarian oraz osób dbających o zdrową dietę.


Jak jeść dynię Hokkaido?

Znaczącą przewagą dyni Hokkaido nad innymi odmianami jest to, że można ją jeść wraz ze skórką, zachowując tym samym wiele wartości odżywczych. Brak potrzeby uciążliwego obierania dyni bardzo ułatwia jej obróbkę. Wystarczy ją dokładnie umyć, usunąć gniazda nasienne i pokroić na mniejsze kawałki. Hokkaido możemy gotować lub dusić, ale najsmaczniejsza będzie pieczona. Natomiast oczyszczone pestki po ususzeniu staną się świetną, zdrową przekąską i dodatkiem do wegetariańskich dań. Skórka hokkaido jest intensywnie pomarańczowa, chociaż czasem bywa żółtawa. Miąższ również ma głęboki pomarańczowy odcień i nadaje pięknego koloru zupom oraz wypiekom. Kupując dynię, należy zwrócić uwagę na twardość i wybarwienie skórki. Tym niedojrzałym brakuje smaku, a zbyt stare są blade i włókniste. Upieczona hokkaido będzie natomiast słodkawa, podobna do ziemniaków i pieczonych kasztanów jadalnych.

Zobacz też: Przepisy na Halloween

Potrawy z dynią Hokkaido

Rosnące zainteresowanie zrównoważoną dietą wpłynęło na wzrost popularności dyni Hokkaido. Jest ona idealnym zamiennikiem niezdrowych dodatków do dań, ale również głównym składnikiem posiłku. Możliwości wykorzystania dyni Hokkaido w kuchni roślinnej są wręcz nieograniczone. Świetnie sprawdza się w zupach-kremach, sosach i gulaszach, zarówno klasycznych jak i wegetariańskich. Dzięki ziemniaczanej konsystencji nadaje się też do przygotowywania purée i włoskich klusek gnocchi. Jeśli mamy ochotę na deser – również wegański – dynia z pewnością się w nim odnajdzie.  W prosty sposób wyczarujemy dyniowe muffiny, dyniowy sernik czy placki. Przetwory na bazie dyni doskonale przechowują się w słoikach w postaci marmolad, dżemów i soków przecierowych. Dzięki temu zyskamy smaczne urozmaicenie potraw roślinnych, również poza sezonem na dyniowate.

Właściwości dyni Hokkaido

Dynia Hokkaido jest prawdziwą witaminową bombą. Zawiera beta-karoten, witaminę A i witaminy z grupy B, a także minerały, takie jak: potas, wapń i fosfor. Pestki dyni są bogate w niacynę, niezbędną dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. Wyciśnięty z nich olej można uznać za jeden z najsmaczniejszych i najcenniejszych tłuszczów roślinnych o wyjątkowej kombinacji wielonasyconych kwasów tłuszczowych.  Właśnie dlatego jest pożądanym składnikiem zbilansowanej diety, szczególnie wegańskiej i wegetariańskiej. Polecana jest również osobom na diecie redukcyjnej, gdyż nie jest kaloryczna i dostarcza dużo błonnika. Ma również właściwości oczyszczające.