Spirulina to mikroalga, a zarazem jedna z najbogatszych w składniki odżywcze roślin, które znamy. Zaliczana do „superfood” i niezastąpiona w diecie wegetariańskiej
i wegańskiej.


Spirulina zamiast mięsa

Spirulina, czyli zielonkawo-niebieski glon zaskakuje nieskończonymi możliwościami wykorzystania. Można stosować ją jako składnik kosmetyków, potraw kuchni roślinnej czy suplement diety. Spirulina jest idealnym źródłem wysokowartościowego białka. Zawiera go prawie trzy razy więcej niż mięso. Występuje w niej najwyższa koncentracja aminokwasów, jaką można znaleźć w żywności. To sprawia, że jest idealnym zamiennikiem białka zwierzęcego dla wegetarian i wegan. Spirulina przewyższa mięso także pod względem zawartości żelaza. Dodatkowo dostarcza organizmowi potasu, wapnia, magnezu, cynku, selenu, fosforu i witamin A i E. Jako jedna z niewielu roślin ma tak wysokie stężenie kwasu gamma-linolenowego (GLA). Pomaga obniżać ciśnienie krwi, działa przeciwzapalnie i dobroczynnie wpływa na układ odpornościowy. Dzięki obecności chlorofilu i fikocyjaniny ma również  działanie antyoksydacyjne i antyalergiczne.


Zmiksowane algi

Najczęściej spirulina wykorzystywana jest w formie maseczek czy odżywczych kąpieli. Bardzo popularne stała się również suplementacja spiruliny w tabletkach. Swoje miejsce odnalazła także w kuchni, w wersji suszonej lub sproszkowanej. Stanowi doskonały dodatek do koktajli owocowo-warzywnych. Znajdziemy mnóstwo przepisów na smoothie z algami. Z dynią, szpinakiem, mango, papają, lemoniadą albo herbatą matcha. Świetnie łączy się także z nasionami chia, płatkami owsianymi, daktylami, kokosem, czy orzechami, tworząc wegańskie batoniki energetyczne. Spirulinę można dodać praktycznie do każdego dania wegetariańskiego. Podkreśla smak warzywnych potraw na ciepło, z kaszą kuskus, quinoa lub w risotto. Została doceniona nawet przez zwolenników witariańskiej kuchni raw. Wprowadzanie alg do diety, może być początkowo nieco utrudnione, ze względu na specyficzny smak. Jednak niemal nieograniczone możliwości zastosowania w roślinnej diecie, szybko to rekompensują.

Zobacz też: moringa - superfood do zaparzenia w domu