Zdrowe tłuszcze to bardzo ważny element diety, nie tylko wegańskiej. Wspomagają przyswajanie witamin, stymulują działanie mózgu i wzmacniają organizm. Warto mieć w swojej kuchni dobrej jakości oleje roślinne – zarówno do dań na zimno, jak i do smażenia.

 

Odżywcze właściwości olejów

Kwasy tłuszczowe zawarte w olejach są niesamowicie zdrowe. Zmniejszają one poziom złego cholesterolu, przez co zmniejszają ryzyko chorób serca i układu krążenia. Nienasycone tłuszcze wspomagają także przyswajanie witamin A, D, E i K. Każdy olej zawiera w sobie inne wartości odżywcze. Rzepakowy ma mnóstwo witaminy E oraz kwasów omega-3. Kokosowy natomiast obfituje w witaminy z grupy B i działa przeciwzapalnie. Olej z orzechów włoskich najskuteczniej usprawnia pracę mózgu, a oliwa z oliwek działa antyoksydacyjnie.

 

Kupowanie i przechowywanie olejów

Podczas wybierania oleju warto zwrócić uwagę na datę ważności – tego produktu nie jesteśmy w stanie zużyć w kilka dni. Dobrze jest też zapoznać się ze składem. Te oleje, które zawierają większość wielonienasyconych  kwasów tłuszczowych szybciej się psują. Najlepiej kupować oleje nierafinowane i tłoczone na zimno – zachowują one naturalny smak i o wiele więcej dobroczynnych właściwości. Pamiętajmy jednak  o tym, że powinny być one przechowywane w ciemnych butelkach. Po otwarciu należy trzymać je w lodówce.

 

Oleje do smażenia

Aby zachować wartości odżywcze oleju oraz nie uwalniać z niego szkodliwych składników, do smażenia powinniśmy użyć takiego o wysokiej temperaturze palenia. Większość z olejów odpowiednich do wykorzystywania w daniach na ciepło zawierają jednonienasycone kwasy tłuszczowe. Oleje roślinne, które doskonale nadają się do smażenia to np.

  • olej kokosowy
  • olej rzepakowy
  • olej ryżowy
  • olej sojowy
  • olej słonecznikowy