Superzdrowa i całkowicie bez glutenu. Kasza jaglana powinna zagościć w naszej codziennej diecie. A przygotowane z niej mleko? Gęste, pyszne i całkowicie roślinne, zawiera mnóstwo witamin!

 

Właściwości kaszy jaglanej

Kasza jaglana, robiona z prosa, jest całkowicie bezglutenowa. To jedna z najstarszych kasz. Zawiera mnóstwo białka, dzięki czemu cieszy się dużą popularnością szczególnie wśród wegetarian i wegan. Powinny jeść ją także osoby cierpiące na anemię, ze względu na dużą zawartość żelaza. Jest lekkostrawna, ale –niestety – wysokokaloryczna i ma wysoki indeks glikemiczny. Nie jest więc najlepszym wyborem dla diabetyków.

Jak przygotowywać kaszę jaglaną?

Aby kasza jaglana dobrze smakowała, trzeba przygotować ją w odpowiedni sposób. Źle przyrządzona ma gorzki posmak. Żeby się go pozbyć, wystarczy przed gotowaniem przepłukać kaszę zimną wodą. Jeśli gotujemy ją „na sypko”, na 1 szklankę kaszy wlewamy 2 szklanki wody. Gdy całą wchłonie – jest gotowa do podania. Trzeba jednak uważać, aby nie przypalić garnka. Dlatego najlepiej, gdy zostanie niewielka ilość wody, wyłączyć kuchenkę i zostawić kaszę na 20-30 minut do naciągnięcia.

Zobacz także:   Mleko roślinne - rodzaje i przepisy 

Mleko jaglane

Ten rodzaj mleka roślinnego jest gęsty i kremowy. Idealne jako dodatek do kawy lub baza do kakao. Mleko jaglane jest rzadko dostępne w sklepach, więc najlepiej przygotowywać je samemu. To proste!

  • 1 szklanka ugotowanej kaszy jaglanej
  • 3 szklanki wody przefiltrowanej lub źródlanej
  • garść dowolnych, namoczonych przez noc orzechów
  • opcjonalnie: ulubione przyprawy, np. sól, syrop daktylowy, przyprawy korzenne
  • gaza

Wszystkie składniki blendujemy na mleko o kremowej konsystencji. Następnie odcedzamy je przez gazę. Mleko przechowujemy szczelnie zamknięte w lodówce.

Zobacz też: płatki jaglane - nie tylko na śniadanie