Kumin to przyprawa kuchni indyjskiej. Kmin rzymski (Cuminum cyminum) charakteryzuje się pierzastymi liśćmi i białymi lub czerwonymi kwiatami. Ta przyprawa ma bardzo wyrazisty, słodko-ostry smak. Aby go wydobyć, najlepiej wrzucić ziarenka na rozgrzany olej i smażyć przez kilka sekund lub uprażyć na suchej patelni. Kumin można także rozdrobnić w moździerzu. To jeden z podstawowych składników indyjskich mieszanek przypraw. Ta przyprawa doskonale sprawdza się w pikantnych wyrazistych daniach, szczególnie tych na bazie pomidorów. Kumin jest niezastąpiony również w kuchni meksykańskiej, w nadzieniach do burrito oraz chili con carne. Doskonale komponuje się ze świeżą kolendrą oraz tymiankiem. Ziarna kminu rzymskiego można kupić w całości lub uprzednio zmielone.

Kumin a kminek

Obie rośliny, zarówno kumin jak i kminek, wywodzą się z tej samej rodziny. Różnią się jednak znacząco smakiem. Ta pierwsza to pikantna przyprawa, która produkowana jest w krajach Bliskiego i Dalekiego Wschodu. Kminek natomiast jest znacznie łagodniejszy w smaku, znany jest w Polsce od wielu lat. Tych przypraw nie stosujemy zamiennie. Każda z nich inaczej smakuje i pachnie.

Właściwości kuminu

Kumin to przyprawa usprawniająca trawienie. Warto zatem dodawać ją do potraw ciężkostrawnych, tłustych i bazujących na warzywach strączkowych. Pobudza także apetyt, więc dobrze jest dodawać go do posiłków niejadków. Napar z kuminu łagodzi obrzęki. Kmin rzymski stosuje się we wschodniej medycynie naturalnej i ziołolecznictwie. Kobiety w ciąży często stosują tę przyprawę lub napar z niej jako środek łagodzący nudności. Co więcej, kumin wspomaga laktację i zwiększa wydzielanie mleka. Kumin jest również doskonałym źródłem żelaza, dlatego wspomaga leczenie anemii. Dodatkowo, zawiera witaminę A i C, które odpowiadają między innymi za utrzymanie prawidłowej odporności naszego organizmu. Kmin rzymski wykazuje również działanie obniżające cholesterol, a także poziom cukru we krwi. Działa przeciwbólowo i rozkurczowo. Kumin ma również pozytywny wpływ na skórę, gdyż działa przeciwbakteryjnie, dlatego zapobiega m.in. chorobom grzybiczym skóry. Przyprawa ta działa również wykrztuśnie, dlatego też zalecana jest w chorobach układu oddechowego, którym towarzyszy kaszel, takich jak astma czy zapalenie oskrzeli. To jednak jeszcze nie koniec prozdrowotnych właściwości kuminu. Jak się okazuje, wykorzystywany jest on również w walce z bezsennością. Regularne spożywanie kminu rzymskiego wspomaga oczyszczanie organizmu z toksyn.

Zobacz także: kozieradka - właściwości i zastosowanie w kuchni

Kmin rzymski wspomaga odchudzanie

Badania naukowe wykazały, że kmin rzymski wspomaga i przyspiesza odchudzanie. Przyprawa ta pobudza metabolizm i trawienie, a co za tym idzie skutecznie pobudza organizm do szybszego spalania tkanki tłuszczowej. Już jedna łyżeczka kuminu dziennie wystarczy, by uzyskać ten efekt.

Kumin- do czego go używać?

Przypraw, do których możemy dodać kumin jest wiele. Przyprawa ta idealnie sprawdzi się jako dodatek do zup, grillowanych warzy, mięsa (np. jagnięciny czy kurczaka), humusu lub gulaszu. Kumin sprawdzi się też jako dodatek do ryb lub pieczonych ziemniaków. Jeśli chcemy nadać orientalnego aromatu naszym daniom, warto również dodać go do kaszy lub ryżu. Niewiele osób wie, że kumin można też dodawać do serów. Ciekawą propozycją jest również pieczywo z dodatkiem tej przyprawy. Kumin sprawdzi się również jako dodatek do przypraw z wykorzystaniem warzyw strączkowych takich jak fasola czy groch. Stanowi on też ciekawy dodatek do kiszonej kapusty. Ziołem, z którym kumin idealnie się komponuje jest kolendra. W Niemczech powszechnie stosuje się go jako dodatek do likierów. Trzeba jednak pamiętać, że kumin należy do bardzo intensywnych przypraw, dlatego też powinniśmy stosować go z umiarem, by nie przytłoczyć innych smaków dania.