Mleko roślinne to zdrowa i pyszna alternatywa dla wegan i osób z nietolerancją laktozy. Coraz częściej sięgamy po zamienniki, które są równie smaczne, a o wiele zdrowsze i etyczne. Warto przygotowywać je samemu – mamy wówczas gwarancję, że nasze mleko jest bez konserwantów.

Mleko owsiane

Najprostsze i najtańsze do zrobienia w domu. Jego przygotowanie zajmuje 5-10 minut! Mleko owsiane jest delikatnie słodkie, a po zagotowaniu gęstnieje – świetnie sprawdza się jako baza do kakao lub budyniu. Nie polecamy go jednak jako dodatek do kawy, ponieważ nie jest zbyt tłuste.

Mleko jaglane

Superzdrowe i w odróżnieniu od owsianego – bezglutenowe. Mleko jaglane wymaga nieco więcej czasu do przygotowania, jednak naprawdę warto! Świetnie sprawdzi się jako dodatek do wypieków lub baza do shake’ów. Najlepiej łączyć je z wyrazistymi dodatkami, np. kurkumą i pomarańczą.

Mleko orzechowe

 Wymaga nieco pracy i solidnego blendera – takiego, który poradzi sobie z rozdrobnieniem twardych orzechów. Możemy je przygotować z orzechów włoskich, nerkowców, macadamia… według nas jednak najsmaczniejsze jest to z orzechów laskowych. Kremowe, tłuste i aromatyczne, świetnie nadaje się jako dodatek do kawy, ciast i deserów.

Mleko migdałowe

Najbardziej aromatyczny z wymienionych napojów. Najlepiej smakuje przyrządzone z całych, obranych migdałów. Kremowa konsystencja sprawia, że rewelacyjnie nadaje się do kawy, deserów i ciast. Nie polecamy go jednak do wytrawnych dań – jest dość słodkie.

Mleko kokosowe

Domowe mleko kokosowe jest mniej gęste i tłuste niż to, które kupujemy w sklepie. Doskonale sprawdzi się jako dodatek do potraw kuchni orientalnej, baza do sosów lub puddingów, np. z tapioki. Jest dość mdłe, dlatego warto zestawiać je z wyrazistymi smakami np. z mango.