Biały cukier nie jest sprzymierzeńcem dla naszego zdrowia. To puste kalorie, które nie dają nam nic prócz dodatkowych kilogramów. Znajduje się on w słodyczach, słodkich napojach, pieczywie i wielu innych gotowych produktach, które kupujemy na co dzień. Cukier z powodzeniem możemy zastąpić zdrowymi zamiennikami, które prócz smaku dają nam także witaminy i dobroczynne składniki.

1. Syrop daktylowy

Syrop daktylowy zawiera w sobie m.in. witaminy z grupy B, E, wapń oraz fosfor. Jest przygotowywany z owoców daktylowca, które zawierają dużo cukrów. Takie słodzik i świetnie nadaje się zarówno do ciast i deserów, jak i do ciepłych napojów. Syrop daktylowy można również przygotować samemu. Wystarczy namoczyć owoce daktylowca na noc w wodzie, a następnie wszystko razem zblendować.

2. Ksylitol

Czyli cukier brzozowy. Zawiera prawie o połowę mniej kalorii niż zwykły cukier! Podczas zakupu warto upewnić się, że kupujemy ksylitol fiński. Na rynku istnieje również tańszy odpowiednik (chiński) produkowany ze skrobii kukurydzianej – ten nie jest już tak korzystny dla zdrowia. Ksylitol wzmacnia nasz układ odpornościowy, a także stymuluje przyswajanie wapnia. Ma także właściwości bakteriobójcze. Stosujemy go w podobnych proporcjach co cukier. To jedna z najzdrowszych substancji słodzących, szczególnie popularna wśród osób dbających o linię.

3. Stewia

To ulubiona roślina dietetyków. Nie zawiera kalorii! Możemy ją dostać w postaci suszonych liści, proszku lub ekstraktu powstałego właśnie z tej rośliny. Jest ona kilkaset razy słodsza od cukru. Nie nadaje się do każdego rodzaju potraw – ma charakterystyczny, gorzkawy posmak. Stewia zawiera mnóstwo witamin i soli mineralnych, ma działanie wzmacniające, bakteriobójcze i moczopędne.

4. Syrop z agawy

To lekki w smaku syrop, który produkowany jest z meksykańskiego kaktusa Agave. Ten słodzik ma niski indeks glikemiczny, więc jest odpowiedni dla cukrzyków i osób, które mają problemy z nadwagą. Zawiera także naturalne substancje wzmacniające naszą odporność. Warto kupować ekologiczny syrop z agawy. Mamy wówczas pewność, że jest on produkowany z łodyg, nie z korzeni rośliny, które nie mają tylu prozdrowotnych właściwości. To jeden z najpopularniejszych słodzików w kuchni wegańskiej.

5. Słody

To syropy tworzone podczas rozdrabniania np. ryżu czy jęczmienia. Warto zwrócić uwagę, aby kupowany przez nas słodzik wyprodukowany był z pełnych ziaren – wówczas zawierać będzie węglowodany złożone, korzystniejsze dla naszego organizmu niż cukry proste. Słody usprawniają trawienie i zawierają witaminy z grupy B. Wykorzystuje się je podobnie jak inne syropy słodzące.

6. Syrop klonowy

To jedna z najpopularniejszych substancji słodzących, stosowana głównie jako dodatek do deserów oraz słodkich potraw. Szczególnie popularny jako np. polewa do naleśników. Zawiera mnóstwo soli mineralnych, biotynę i kwas foliowy. Jest znacznie mniej kaloryczny niż cukier czy miód.

7. Suszone owoce

Doskonałe jako dodatek do wypieków i deserów. Sprawią, że potrawy nie tylko nabiorą wyrazistego smaku, ale także będzie można do nich dodać o wiele mniej lub całkowicie wykluczyć cukier. Figi, rodzynki, jabłka, morele, śliwki i wiele innych, to doskonały zamiennik, który zachowuje słodycz i zdrowe właściwości owoców.

8. Cukier nierafinowany

To sproszkowany sok trzcinowy. Zawiera mnóstwo żelaza i cynku. Nie należy go mylić z brązowym cukrem, który jest jedynie zabarwionym białym. Jest jedną z najbardziej niedocenianych substancji słodzących, właśnie przez podobieństwo do niezdrowego odpowiednika.

9. Melasa

Karobowa, buraczana lub trzcinowa, jest jednym z najzdrowszych zamienników cukru. To doskonała substancja słodząca stosowana do wypieków, deserów oraz słodkich napojów. Zawiera 50% sacharozy, ale również mnóstwo żelaza oraz innych składników mineralnych. Melasa karobowa wzmacnia naszą odporność oraz usprawnia trawienie.

10. Lukrecja

Wyciąg z korzenia lukrecji stosowany jest nie tylko w kuchni, ale także w kosmetyce i ziołolecznictwie. Słodki, o charakterystycznym smaku, doskonale komponuje się z cytrusami i przyprawami korzennymi. Z tym słodzikiem należy jednak uważać – może wchodzić w interakcje z niektórymi lekami.