Składniki

Zielone oliwki: właściwości 

Oliwki zielone są cenione jako bogate źródło polifenoli oraz nienasyconych kwasów tłuszczowych. Są także bogate w błonnik pokarmowy, witaminy z grupy B, witaminę A oraz E. Cechują się również sporą zawartością potasu. Dostarczają niewielu kalorii oraz mają niski indeks glikemiczny. Po stronie minusów zielonych oliwek można zapisać dużą zawartość sodu.  

Przepisy z zielonymi oliwkami 

Przedstawiamy kilka inspiracji na potrawy z oliwkami. Hiszpańskie oliwki z chlebem, serem i warzywami to wyjątkowo szybkie w przygotowaniu danie. Dzięki zawartości sera owczego i czerstwego chleba sałatka ta jest bardzo sycąca. Najlepiej wychodzi z użyciem zarówno zielonych, jak i czarnych oliwek. Warto dodać do niej również czerwoną cebulę, pomidorki koktajlowe oraz aromatyczne przyprawy, np. bazylia i oregano. Jest to świetny pomysł na każdą imprezę, zarówno o luźnym, jak i bardziej podniosłym charakterze. 

Inne pyszne danie to tapenada – pasta z zielonych oliwek. Robi się ją z oliwek czarnych w połączeniu m.in. z kaparami, czosnkiem i natką pietruszki. Jest to doskonała propozycja na lekki posiłek w ciągu dnia. Przypadnie do gustu zwłaszcza osobom na diecie wegańskiej, ponieważ nie zawiera żadnych produktów pochodzenia zwierzęcego. Świetnie nadaje się do smarowania różnego typu pieczywa, lecz najlepiej smakuje z chrupiącą bagietką. 

Polędwiczki wieprzowe z anchois to natomiast treściwy posiłek z delikatnego i chudego mięsa, które pozostaje wewnątrz różowe. Jest uznawana za rarytas kuchni śródziemnomorskiej. Polędwiczki świetnie smakują z dodatkiem suszonych pomidorów oraz świeżych pomidorków koktajlowych. W wersji wykwintnej można podać je z białym winem. Będą wtedy oryginalnym pomysłem na takie okazje jak np. wesele czy ważny jubileusz ślubu. Sprawdzą się także na niedzielny obiad rodzinny. 

Mielone nadziewane oliwkami to kolejny pomysł na wykorzystanie zielonych oliwek w kuchni. Są one w tym przypadku używane jako farsz. Pulpeciki najlepiej wychodzą z indyczego indyka. Warto dodać do nich aromatyczne przyprawy, takie jak zwłaszcza czosnek, kmin rzymski, pieprz ziołowy, słodka papryka, bazylia i oregano. Aby wyszły mięciutkie i delikatne, najlepiej smażyć je na maśle klarowanym. 

Prosta potrawa z dodatkiem oliwek to również sałatka z pora i szynki z kukurydzą. Świetnie smakuje z dodatkiem majonezu i musztardy. Można także dodać do niej ananasa, dzięki czemu nabierze hawajskiego charakteru. Sprawdza się doskonale jako przekąska do grilla. 

Czy oliwki są kaloryczne? 

Oliwki to produkt niskokaloryczny, gdyż spożycie 10 oliwek dostarcza do organizmu jedynie 37 kalorii. Mogą więc po nie bez obaw sięgać osoby dbające o linię, również przebywające na diecie redukcyjnej. 

Czym się różnią oliwki czarne od zielonych?  

Podstawowa różnica polega na momencie dokonywania zbiorów. Oliwki zielone zbiera się znacznie wcześniej, zanim zdążą jeszcze dojrzeć, podczas gdy z czasem stają się one czarne (wcześniej różowieją i brązowieją). Zielone oliwki cechują się wyrazistym, pikantnym smakiem, natomiast czarne są znacznie delikatniejsze. Zielony kolor wiąże się również z lekko wyczuwalną goryczą. Oliwki w tej barwie są również wyraźnie twardsze w porównaniu do czarnych. 

Czarne oliwki są uważane za najlepszy surowiec do wytwarzania wysokiej jakości oliwy z oliwek typu extra virgin. Wartości odżywcze czarnych i zielonych oliwek są bardzo podobne, jednak zielone zawierają nieznacznie większą ilość sodu. Czarne oliwki są natomiast nieco bardziej kaloryczne. Zielone oliwki najczęściej spotyka się w postaci faszerowanej, podczas gdy czarne pozostają wydrążone. Czarne oliwki zazwyczaj dodaje się do sałatek, podczas gdy zielone są zwykle spożywane jako przekąska. 

Polecane przepisy