Składniki

Odmiany jagód

Jagody to mięsiste owoce o niepękającej owocni, zawierające w sobie zazwyczaj wiele drobnych pestek. Tak naprawdę sporo znanych nam doskonale owoców jest jagodami, jak choćby winogrona, porzeczki, żurawina, ale też pomidor czy dynia i arbuz, które należą do największych jagód.


Mówiąc o jagodach, najczęściej jednak mamy na myśli borówki, w zależności od regionu Polski nazywane też czarnymi jagodami lub czernicami. W Polsce spotyka się je dziko rosnące w lasach, zarówno na nizinach, jak i w górach. Co ciekawe, jak do tej pory nie udają się uprawy tej rośliny na szeroką skalę. Dostępne w sprzedaży czarne jagody pochodzą więc z naturalnych stanowisk i są zbierane ręcznie, co często wpływa na ich wysoką cenę.


W hodowli dużo bardziej popularna jest borówka amerykańska, która ma nieco większe owoce niż leśna jagoda i nieco jaśniejszy kolor. Do popularnych owoców jagodowych hodowanych w przydomowych ogrodach należy też aronia, jednak jej cierpki smak sprawia, że nadaje się głównie na przetwory. Podobny wygląd i zastosowanie jak borówka ma jagoda kamczacka, której owoce wyróżniają się kwaśno-gorzkim smakiem. Bardzo smaczne są również owoce wciąż mało u nas znanej świdośliwy.


Właściwości jagód

Od wieków znane są lecznicze właściwości jagód. W przeszłości stosowano je na biegunki i inne choroby układu trawiennego. Jagody zawierają wiele wartościowych składników odżywczych, są świetnym źródłem witamin B1, C i K oraz minerałów, m.in. manganu. Badania potwierdzają, że regularne jedzenie jagód korzystnie wpływa na wzrok.
Jagody uznawane są za tzw. superfood, czyli jedzenie, które dzięki dużej zawartości cennych dla organizmu składników pozytywnie wpływa na zdrowie. Warto sięgać po nie jak najczęściej. Obniżają poziom złego cholesterolu, poprawiają elastyczność naczyń krwionośnych i mają działanie przeciwzapalne. Co więcej, 100 gramowa porcja jagód zawiera tylko 37 kalorii.


Jagody zawierają antocyjany, czyli naturalne barwniki, które nadają im intensywny, ciemnoniebieski kolor. Są one tak mocne, że kiedyś soku z jagód używano do barwienia tkanin. To dzięki nim jagody należą do owoców najbardziej bogatych w antyoksydanty, które chronią organizm przed negatywnymi skutkami starzenia się.


Pomysły na przetwory z jagód

Sezon na jagody nie trwa zbyt długo, dlatego też żeby zachować pyszny smak i zdrowotne właściwości tych smacznych owoców mrozi się je lub przygotowuje z nich różnego rodzaju przetwory, z których można korzystać przez całą zimę.


Najkorzystniej jest oczywiście jeść świeże lub mrożone owoce, które zawierają najwięcej witamin. Sporo wartości odżywczych zawiera także sok z jagód. Jeśli przygotowujesz go samodzielnie w domu, trzeba koniecznie go zapasteryzować, bo inaczej szybko się zepsuje. Można też kupić gotowy sok w sklepie.


Jagody dobrze nadają się na dżemy i konfitury, po które można sięgać przez całą zimę. Można też przygotować pyszną galaretkę lub zamknięte w słoikach jagody w soku własnym. Rzadziej spotykana, choć bardzo smaczna jest nalewka jagodowa.


Jagody w kuchni

Potrawy z jagodami kojarzą się zazwyczaj z latem i są uwielbiane zarówno przez dzieci, jak i przez dorosłych. Jednym z najwspanialszych smaków dzieciństwa są oczywiście pierogi z jagodami, podawane zazwyczaj z cukrem i kwaśną lub słodką śmietaną. Jagody pasują również do przyrządzanych na słodko pierogów z serem.  Borówki można z powodzeniem dodać do naleśników, knedli na słodko czy usmażyć pyszne placuszki z jagodami.


Jagody, zarówno te świeże jak i mrożone, świetnie nadają się do wypieków. Doskonale smakują letnie ciasta z borówkami i galaretką, jagodowe torty, ucierane ciasto z dodatkiem jagód czy muffiny z jagodami. Jagodowy smak komponuje się zarówno z kruchym ciastem, pasuje do biszkoptów, jak i do ciasta francuskiego. Wybornie będzie smakować sernik z jagodami, owoce dobrze sprawdzą się też do placków nie wymagających pieczenia. Jagody można wykorzystać jako nadzienie ciastek czy bułeczek. Pomysłem na letnie śniadanie czy podwieczorek mogą być świeżutkie jagodzianki.


Jagody są wprost nieocenione jako dodatek do koktajli i jogurtów. Nie tylko nadają im pyszny smak, ale też ładny, fioletowy kolor. Całe owoce można dorzucać do płatków śniadaniowych, owocowych sałatek, galaretek, podawać z bitą śmietaną czy zdobić nimi inne, słodkie desery.


Jagody można też wykorzystać do wytrawnych dań. Przygotowana z nich konfitura doda nieco słodyczy duszonym lub pieczonym mięsom, można też przygotować jagodowy chutney, czyli sos do mięs z pikantnymi przyprawami, jak np. chili, imbir czy kolendra.

Polecane przepisy