Zapach świeżo obranych mandarynek każdy łasuch, wyczuje w domu na odległość. To jeden z aromatów, które zapowiadają święta i miło się kojarzą. W sezonie na infekcje mandarynki będą wspaniałą przekąską. Dodatkowo, w jednej mandarynce jest ok. 35-40 kalorii, więc nie trzeba ich sobie restrykcyjnie wydzielać. Mandarynki będą się kojarzyć jeszcze milej, gdy zrobicie z nich pyszny syrop na wzmocnienie. 

Syrop miodowy z mandarynkami - jak i dlaczego działa?

Mandarynki zawierają mnóstwo witaminy A (681 jednostek / 100 g). Pod tym względem wyprzedza je jedynie grejpfrut (1150 jednostek). Mandarynki pozostawiają daleko w tyle pomarańcze i cytryny. Witamina A wzmacnia odporność, jest niezbędna dla prawidłowego wzrostu, bierze udział w wytwarzaniu czerwonych krwinek. Gdy w organizmie spada ich ilość, prowadzi to do przewlekłego osłabienia i anemii.

Mandarynki zawierają też sporo wzmacniającej witaminy C (w 100 g owoców jest 26,7 mg tej substancji). Witamina C jest jednocześnie antyutleniaczem, który zatrzymuje produkcję wolnych rodników, które prowadzą do różnych stanów zapalnych i niszczenia komórek. 

Do syropu użyjcie skórek z mandarynek - zanurzycie je w niepodgrzewanym miodzie. Taki miód zachowa wszystkie cenne minerały, enzymy, witaminy i cukry, które odżywiają i regenerują organizm - nie tylko podczas infekcji, ale również gdy czujecie się dobrze, ale jesteście cały czas zmęczeni. Syrop miodowy ze skórkami mandarynek nie jest jednak lekiem. To wzmacniający specyfik, który pomoże wam wrócić do formy lub ją utrzymać - mimo coraz niższych temperatur. 

Na co zwrócić uwagę, robiąc syrop z mandarynek? 

Postarajcie się o mandarynki BIO. Takie owoce nie rosły na sztucznych nawozach, nie były pryskane chemicznymi środkami ochrony roślin i na pewno nie zostały poddane modyfikacji genetycznej. Owoce (i warzywa) BIO z certyfikatem UE mają na opakowaniach symbol tzw. euroliścia (logo ma kształt liścia złożonego z 12 gwiazdek).  Skórki z takich mandarynek przygotujecie do użycia zdecydowanie szybciej niż standardowych, często również woskowanych owoców. Niezależnie od pochodzenia owoców, każde trzeba jednak umyć - w transporcie są one zabezpieczane specjalnymi środkami konserwującymi, które zostają w skórce. 

Jak umyć cytrusy, których skórkę planujecie wykorzystać na syrop? Wypłuczcie owoce w wodzie z niewielkim dodatkiem octu lub kwasku cytrynowego, a następnie zanurzcie je w wodzie o odczynie zasadowym (np. roztworze wody z sodą oczyszczoną).

Przepis na syrop mandarynkowy 

Składniki:

  • 200 g skórek z mandarynek 
  • 600 ml miodu 

Sposób przygotowania:

Skórki dokładnie oczyśćcie (umyjcie) i zetrzyjcie na tarce. Podczas ścierania skórki uważajcie, by nie ścierać białego miąższu tuż pod skórką. Jest on gorzki i może niekorzystnie wpłynąć na smak syropu. Przełóżcie starte wiórki do wyparzonego, suchego słoika, zalejcie skórki miodem i odstawcie na minimum kilka godzin. Im dłużej, tym syrop będzie bardziej cytrusowy i smaczniejszy. Pijcie kilka razy dziennie po 1 łyżce.