Składniki

Czym jest kostka sojowa?

Kostka sojowa to wegański zamiennik mięsa. Produkuje się ją z odtłuszczonej mąki sojowej za pomocą ekstruzji. Proces ten polega na przepuszczeniu surowca przed wytłaczarkę pod ciśnieniem i w wysokiej temperaturze, a następnie schłodzeniu go. W efekcie powstaje suchy, kruchy i lekki granulat nazywany teksturatem sojowym. Wyrabia się z niego kostki, kotlety oraz granulat.

Kostki sojowe nadają do spożycia po namoczeniu lub ugotowaniu. W kontakcie z wodą pęcznieją, nabierając miękkiej, soczystej i delikatnie włóknistej konsystencji przypominającej mięso. Podobnie jak produkty odzwierzęce zawierają dużo białka - aż 50%! Mają przy tym 20% węglowodanów i zaledwie 1% tłuszczu. Odznaczają się również bogactwem błonnika oraz stosunkowo niską kalorycznością - w 100 g znajdziemy niecałe 320 kcal.

Oprócz korzystnych wartości odżywczych do zalet kostki sojowej należy także niska cena. Za porcję, która wystarczy na kilka obiadów zapłacimy poniżej 5 zł. Produkt ten, w przeciwieństwie do mięsa, można długo przechowywać. Sucha kostka sojowa praktycznie się nie psuje - jej data przydatności do spożycia wynosi kilka lat. Warto mieć ją więc w kuchni na "sytuacje awaryjne", w których nie mamy czasu lub chęci na skomplikowane gotowanie. Dzięki kostkom sojowym posiłek przygotujemy nawet w niecałe 20 minut! Można kupić je w sklepach ze zdrową żywnością, a coraz częściej również w marketach.

Jak smakuje kostka sojowa?

Kostka sojowa bez dodatków jest niemal bezsmakowa. Jej sekretem jest jednak to, że doskonale przejmuje aromat przypraw! Odpowiednio przyrządzona przypomina mięso nie tylko strukturą, ale także smakiem. Aby osiągnąć odpowiedni efekt, do jej namaczania lub gotowania najlepiej użyć bulionu. Sprawdzi się również kostka rosołowa lub woda z solą oraz przyprawą bazującą na suszonych warzywach.

Kiedy kostki napęcznieją, warto dodatkowo je przyprawić bądź zamarynować. Doskonale pasują do nich zioła, czosnek granulowany, chilli oraz słodka papryka. Jeśli chcemy nadać im smaku konkretnego rodzaju mięsa, zastosujmy specjalną mieszankę przypraw - do drobiu, wieprzowiny czy gyrosa. W marynacie sprawdzą się natomiast wyraziste sosy - w szczególności sojowy lub tabasco.

Do czego wykorzystać kostkę sojową?

Kostka sojowa najczęściej zastępuje mięso w gulaszach, zupach i sosach. Jej zastosowanie jest jednak znacznie szersze! Można wykorzystać ją w roli składnika farszu do gołąbków, pierogów lub krokietów. Dzięki niej stworzymy także wegańską wersję tradycyjnego bigosu. Kostkę możemy otoczyć w panierce i usmażyć jak kotlety bądź upiec na podobieństwo drobiowych nuggetsów. Nadaje się także do zmielenia i zmieszania z pieczarkami lub cebulą - w ten sposób przygotujemy zamiennik mięsnych mielonych.

W jakich jeszcze potrawach można wykorzystać ten produkt? Dla inspiracji prezentujemy przepisy, w których kostka sojowa odgrywa główną rolę!

Zupa wegetariańska to proste, a zarazem zdrowe danie na bazie kostki sojowej. Warzywny bulion doskonale rozgrzewa! Dodatki zapewniają natomiast sytość i nadają zupie wyrazistego smaku. Kostka sojowa z warzywami to pomysł na szybki, wegański gulasz. Danie nie tylko smakuje, ale także dostarcza składników odżywczych dzięki bogactwu jarzyn.
Szukasz pomysłu na bezmięsne danie w orientalnym stylu? Świetnie sprawdzi się shoarma wegetariańska z kostką sojową! Aby potrawa była także odpowiednia dla wegan, jogurt naturalny można zamienić na jego roślinny odpowiednik. Zamiast tartego żółtego sera sprawdzą się natomiast płatki drożdżowe. Soja ala kurczak po marokańsku to propozycja idealna zwłaszcza dla tych, którzy tęsknią za smakiem mięsa na diecie roślinnej. W przepisie zamiast kostki można użyć także kotletów sojowych. Danie serwujemy z kaszą kuskus, posypane świeżą kolendrą.
 

Polecane przepisy