Składniki

Właściwości oliwy z oliwek

Jedna łyżka oliwy z oliwek zawiera 120 kcal oraz 13,5 g tłuszczu, z czego w większości są to jednonienasycone, zdrowe tłuszcze, które korzystnie wpływają na zdrowie. Dlatego też oliwa z oliwek jest produktem, który warto stosować na co dzień.


Dieta bogata w oliwę z oliwek pomaga w zapobieganiu takim chorobom jak miażdżyca, otyłość, schorzenia układu krążenia oraz cukrzyca typu II. Chroni też przed chorobami mózgu i dolegliwościami związanymi z wiekiem.


Oliwa z oliwek sprawdza się nie tylko w kuchni, ale jest też doskonałym, naturalnym kosmetykiem, ma doskonałe działanie nawilżające. Można dodawać ją do maseczek, wcierać w przesuszoną skórę dłoni, czy nakładać na włosy w celu odżywienia zniszczonych końcówek.


Oliwa z oliwek w kuchni

Oliwa z oliwek powstaje w wyniku tłoczenia miąższu z owoców oliwki. Na jej smak ma wpływ kilka czynników, miedzy innymi stopień dojrzałości oliwek, z których została wytłoczona. Z tych bardziej dojrzałych powstaje złocistożółta, słodsza w smaku oliwa, z mniej dojrzałych okazów uzyskuje się oliwę bardziej gorzką i pikantną, o lekko zielonkawym kolorze.


Oliwa z oliwek jest powszechnie używana w krajach śródziemnomorskich. Dodaje się ją do ciasta na pizzę, do zup, sosów, czy świeżych sałatek. Jednym z popularnych włoskich dań jest spaghetti aglio oilo, w którym do makaronu zamiast sosu dodaje się jedynie oliwę z oliwek z czosnkiem. Oliwa jest też jednym z najważniejszych składników sosu winegret, a także włoskiego pesto.


Sporą popularnością cieszą się niezwykle aromatyczne oliwy smakowe, które powstają dzięki dodatkom różnych ziół i przypraw, np. bazylii, oregano, rozmarynu, czosnku czy chili. Smakową oliwę kupisz w wielu sklepach, ale można też zrobić ją samodzielnie w domu, zalewając gałązki świeżych ziół, które maceruje się w oliwie przez kilka tygodni. Taka oliwa z oliwek do pieczenia doda głębi takim daniom jak pieczone  mięsa, ryby, warzywa czy sałatki. Oliwa może być używana nawet jako przystawka, do maczania pieczywa.


Oznaczenia na oliwę z oliwek

Kupując oliwę z oliwek, zwróć uwagę na oznaczenia na butelce. Mówią nam one z jakim produktem mamy do czynienia. O tym, do jakiej kategorii zalicza się oliwa, decyduje nie tylko sposób jej produkcji, ale też poziom kwasowości, czyli zawartość wolnych kwasów tłuszczowych. Im jest on niższy, tym lepiej dla naszego zdrowia .


Oliwa z oliwek oznaczona jako virgine pochodzi z pierwszego tłoczenia i nie zawiera żadnych chemicznych dodatków. Oliwa rafinowana, czyli tzw. pure, powstaje z gorszej jakości oliwy, którą oczyszcza się przez podgrzanie do wysokiej temperatury. Sansa to oliwa powstała z wytłoczyn oliwek, które już wcześniej były użyte.
Najzdrowsza jest oczywiście oliwa z oliwek extra virgin, której poziom kwasowości nie przekracza 0,8%, a w najlepszych oliwach jest nawet niższy niż 0,3 %. Wytłacza się ją na zimno, ze starannie wyselekcjonowanych, najładniejszych i najzdrowszych oliwek.


Czy można smażyć na oliwie z oliwek?

Przez lata powszechne było przekonanie, że oliwa z oliwek nie nadaje się do smażenia i powinno się jeść ją jedynie na surowo. Rzeczywiście w wysokiej temperaturze oliwa traci swój niepowtarzany smak, jednak przekonanie, że nie można na niej smażyć, jest mitem.


Najnowsze badania wykazują, że powinno się smażyć na olejach, które wykazują największą stabilność oksydacyjną. Pod tym względem najlepiej wypada właśnie oliwa, która wytwarza mniej związków polarnych i tłuszczów trans z porównaniu z popularnymi olejami do smażenia, nawet tymi które mają wyższą temperaturę dymienia.


Można więc śmiało smażyć na oliwie, choć nie jest to zbyt ekonomiczne rozwiązanie. Najlepsza oliwa z oliwek pochodząca z pierwszego tłoczenia ma dość wysoką cenę, dlatego najczęściej do smażenia wykorzystywana jest oliwa rafinowana.


Czy oliwa z oliwek się psuje?

Oliwa z oliwek nie należy do szybko psujących się produktów, a podana na butelce data przydatności do spożycia jest jedynie orientacyjna. Dobrze przechowywana oliwa będzie nadawała się do użycia nawet nieco dłużej. Nie znaczy to jednak, że nie może się ona zepsuć.


Sygnałem, że z oliwą jest coś nie tak, będzie gorzki lub kwaśny smak, zmieniony zapach lub kolor. Wprawdzie barwa oliwy może być różna w zależności od konkretnego rodzaju, jednak zawsze będą to żółte lub żółtozielone odcienie. Pomarańczowo-czerwone refleksy świadczą o tym, że oliwa się psuje.


Oliwa jest wrażliwa na światło, dlatego najlepiej wybierać tę sprzedawaną w ciemnych butelkach. Dobrze jest dodatkowo przechowywać ją w zacienionym i chłodnym miejscu. W niskich temperaturach, poniżej 15°C, oliwa mętnieje, jednak nie traci przez to swoich wartości i można śmiało dalej jej używać.

Polecane przepisy