Składniki

Cebula czerwona: wartości odżywcze Czerwona cebula jest ceniona zwłaszcza ze względu na sporą zawartość kwercetyny – flawonoidu, którego w tym warzywie znajduje się 39 mg na 100 gramów. W cebuli czerwonej można również znaleźć sporą zawartość witaminy C, PP oraz witamin z grupy B. Właściwości czerwonej cebuli pozwalają zwiększyć odporność organizmu. Wykazuje również działanie przeciwutleniające.

 

Czerwona cebula spożywana regularnie pozwala obniżyć ciśnienie tętnicze oraz zapewnić sobie prawidłowy profil lipidowy. Jest poza tym polecana osobom pragnącym schudnąć. Spożycie średniej wielkości cebuli czerwonej dostarcza do organizmu około 30-40 kalorii. Pozwala również pobudzić pracę układu trawiennego. Warto pamiętać, że najwięcej witamin znajduje się w najbardziej zewnętrznych warstwach cebuli, dlatego nie należy ich się pozbywać. 

Czym się różni cebula czerwona od białej i żółtej? 

Czerwona cebula w porównaniu do innych odmian posiada bardziej wyrazisty, kwaskowaty i ostry smak. Cechuje się również większą chrupkością, a także posiada cienkie, delikatne warstwy. Podstawowa różnica polega jednak na tym, że cebula czerwona zawiera znacznie więcej flawonoidów, w tym zwłaszcza kwercetyny. Można więc uznać ją za najzdrowszą odmianę spośród wszystkich cebul, dlatego powinna na stałe zostać włączona do diety. Jest jednak dosyć ciężkostrawna, dlatego powinny ostrożnie sięgać po nią osoby z problemami trawiennymi. Zaletę czerwonej cebuli stanowi również to, że w znacznie mniejszym stopniu od pozostałych odmian pozostawia nieprzyjemny zapach z ust. 

Co można zrobić z czerwonej cebuli? 

Cebula czerwona, za sprawą swojej wyrazistej barwy, doskonale sprawdza się jako składnik sałatek. Popularna jest również konfitura z czerwonej cebuli, a także różnego typu sosy na jej bazie, w tym zwłaszcza indyjski chutney z czerwonej cebuli. Jest to gęsty sos, w którym obok cebuli znajdują się takie składniki jak m.in. rodzynki, musztarda, ocet i czosnek. Wybornie smakuje z różnego rodzaju potrawami, a zwłaszcza z mięsem. 

Czerwona cebula świetnie smakuje zarówno na surowo, jak i smażona, pieczona i duszona. Można również wykorzystać ją jako składnik do szaszłyków, dodawać do kasz, zup, pieczywa czy makaronów. 

Przepisy z czerwoną cebulą  

Przedstawiamy kilka inspiracji na wykorzystanie czerwonej cebuli w kuchni. Marmolada z czerwonej cebuli to pyszny dodatek do wielu potraw, w tym mięs i sałatek. Wystarczy zagotować ją razem z octem winnym i cukrem, a następnie przechowywać w lodówce. Po otwarciu może pozostać w niej przez maksymalnie 5 dni.  

Oryginalną propozycją dla wegetarian jest wegetariańskie leczo z cukinią i wędzonym tofu. Potrawa ta wychodzi bardzo sycąca, aromatyczna i pikantna. W bezmięsnym leczo nie może zabraknąć tofu, wędzonej papryki oraz czosnku. Danie to świetnie smakuje zwłaszcza zimą, ponieważ doskonale rozgrzewa.

Innym pomysłem na diecie wege jest kuskus z selerem naciowym i orzechami. Najlepiej wykorzystać do jego przygotowania orzechy nerkowca oraz pistacje. Nie może również zabraknąć wyrazistego pepperoni, papryki w czerwonej i żółtej barwie, ogórka oraz sosu sojowego. Jego to wyjątkowo sycąca potrawa, którą warto zabrać ze sobą do pracy. 

Kolejna warta uwaga inspiracja to sałata chlebowa toskańska. Ta włoska specjalność świetnie nadaje się na różnego rodzaju imprezy i uroczystości, w tym urodziny, imieniny, jubileusze ślubu czy wesela. Jej bazę stanowi czerstwy chleb z poprzedniego dnia, którego nie trzeba będzie wyrzucać. W sałatce nie może również zabraknąć filetu z kurczaka, pomidorków koktajlowych, octu winnego, oliwy z oliwek, kaparów oraz szynki parmeńskiej. 

Jeszcze innym pomysłem jest cebula faszerowana kuskusem, idealna z okazji luźnych spotkań ze znajomymi typu wieczór kawalerski, sylwester czy zabawa karnawałowa. Kuskus zapiekany w cebuli najlepiej wychodzi z dodatkiem masła, bulionu warzywnego oraz suszonych owoców. Warto również ozdobić wydrążone cebule posiekaną natką pietruszki. 

Polecane przepisy