Składniki

Otręby żytnie: wartości odżywcze

Otręby żytnie są jednym z najpopularniejszych rodzajów otrąb. Są smaczne i uniwersalne w zastosowaniu, w konsystencji drobne i delikatne, dobrze tolerowane przez żołądek. Otręby żytnie zawierają w sobie imponującą ilości cennych składników pokarmowych i wykazują liczne właściwości prozdrowotne, jednocześnie są produktem niezwykle tanim, co bez wątpienia jest ich dużym atutem.

Jedną z najważniejszych cech otrąb żytnich jest wysoka zawartość magnezu i potasu. Obok tych wpływających na prawidłowe funkcjonowanie układu krążenia, układu nerwowego oraz na pracę mięśni pierwiastków znajdziemy także inne minerały: fosfor, miedź, cynk, wapń, żelazo, chrom. Nie brakuje w otrębach żytnich również witaminy A oraz witamin z grupy B, w tym witaminy B9, czyli kwasu foliowego.

Inne istotne składniki występujące w otrębach żytnich to: białka, nienasycone kwasy tłuszczowe oraz związki fenolowe spełniające rolę przeciwutleniaczy. Bardzo ważnym elementem otrąb żytnich jest błonnik pokarmowy, którego znajdziemy aż 39 g w 100 g produktu. Jeśli chodzi o kaloryczność otrąb żytnich, jest ona stosunkowo niewielka – 100 g produktu dostarczy nam 280 kcal.

Dzięki dużej zawartości błonnika nierozpuszczalnego (włókna pokarmowego) otręby pszenne wykazują znakomite właściwości na polu oczyszczania organizmu z toksyn (błonnik pochłania i wymiata szkodliwe substancje z organizmu). Z kolei dzięki przeciwutleniaczom otręby żytnie hamują procesy starzenia organizmu.

Warto również wspomnieć o wpływie, jaki otręby żytnie wywierają na odchudzanie. Po pierwsze, stabilizując poziom glukozy we krwi, przeciwdziałają gwałtownym atakom głodu. Po drugie, pęcznieją w żołądku i zapewniają długotrwałe uczucie sytości, pomagając nam okiełznać nawyk podjadania. Po trzecie, poprawiają przemianę materii. Po czwarte, usprawniają perystaltykę jelit, przeciwdziałają wzdęciom, zaparciom, tym samym sprzyjają zmniejszeniu obwodu brzucha.

Otręby żytnie: jak jeść?

Wszechstronność kulinarna to jedna z zalet, jakimi poszczycić się mogą otręby żytnie. Przepisy z ich udziałem są bardzo różnorodne i dotyczą zarówno potraw na słono, jak i na słodko. Otręby żytnie sprawdzą się w roli zdrowego i dietetycznego zamiennika dla białej mąki lub bułki tartej we wszelkiego rodzaju kotletach, farszach, nadzieniach oraz w roli zagęszczacza do zup i sosów.

Można dodawać je do wypieków (np. chleb śniadaniowy z otrębami) oraz do ciast na naleśniki, kluski, pierogi czy placki (np. placuszki żytnie z kardamonem) lub przygotowywać na ich bazie panierki.

Otręby żytnie można również wykorzystać w sałatkach, przekąskach, dietetycznych deserach i smoothies. Inny ciekawy sposób na otręby żytnie to połączenie ich z wybranymi płatkami zbożowymi, orzechami, ziarnami lub bakaliami, a następnie zalanie mlekiem lub jogurtem.

Przepisy z otrębami żytnimi

Otręby żytnie to genialny dodatek do zdrowego i smakowitego pieczywa domowej roboty. Wśród licznych receptur przepisy na chleb żytni z otrębami oraz chlebek razowy z ziarnami cieszą się szczególnym uznaniem. Warto też zwrócić uwagę na pełnoziarniste bułeczki z otrębami – ten chrupiący rarytas będzie ciekawą odmianą dla banalnych sklepowych kajzerek.

Wśród przepisów z otrębami ważne miejsce zajmują słodkie przekąski. Możemy dodawać je do dietetycznych ciast, deserów na bazie jogurtu i owoców, czekoladowych i kokosowych kulek zbożowych. Otręby żytnie znajdziemy też w przepisie na mocno bananowe ciasteczka owsiane – jest to nietuzinkowy deser, który mocno rozpieszcza podniebienie, a jednocześnie nie zagraża naszej figurze.

Polecane przepisy