Często słyszymy o tym, że potrawa z tej albo innej mąki jest zdrowsza, lepsza, smaczniejsza. Widzimy coraz więcej przepisów z zastosowaniem rzadkich rodzajów mąk. To prawda, właściwości jednej mąki mogą się różnić od drugiej w zależności od zmielenia i sposobu oczyszczenia ziarna oraz tego, jak została wyprodukowana. O typie mąki świadczy numer na pakowaniu od 450 aż do 2000 i im jest wyższy, tym bardziej mąka jest bogatsza w składniki mineralne i błonnik, a ziarno jest mniej oczyszczone. Natomiast rodzaj mąki zależy od tego, z jakiego ziarna została wyprodukowana mąka. Przykładem może być mąka gryczana, owsiana, ryżowa, pszenna.

Czy mąka jest zdrowa?

Ciasto na naleśniki można robić z użyciem prawie każdej mąki, jednak najpierw powiedzmy o zdrowych i szkodliwych właściwościach różnych rodzajów. Najbardziej zdrowe mąki to pełnoziarnista, owsiana, żytnia i gryczana. One są bogate w błonnik, składniki mineralne i aminokwasy. Szczególnie można wyróżnić mąkę gryczaną: zawiera ona dużo białka i błonnika, niedużą ilość węglowodanów i tłuszczu. Najmniej polecaną jest mąka pszenna, która zawiera dużą ilość węglowodanów i zatrzymuje wodę w organizmie.

Zobacz także: Patelnia do naleśników, pączków, a może patelnia do gofrów?

Kaloryczność mąki a rodzaje mąki

Najmniej kaloryczna mąka to żytnia, na drugim miejscu – pszenna pełnoziarnista i kukurydziana, na trzecim – gryczana, na czwartym – zwykła mąka pszenna, ryżowa i owsiana. Najbardziej kaloryczna jest mąka migdałowa, która ma aż 600 kalorii w 100 gramach. Dla porównania poprzednie mają od 298 do 369 kalorii.

Jakiej mąki w końcu użyć?

Przepisy na dietetyczne naleśniki są różne, ale prawie w każdym możemy zauważyć połączenie rodzajów mąk. Dzieje się tak dlatego, że nie każda zdrowa mąka ma właściwości klejące. W takim przypadku idealne ciasto na naleśniki uda się zrobić łącząc jeden rodzaj mąki z drugim, zazwyczaj z mąką pszenną.

Jeśli chcemy zrobić naleśniki z mąki pełnoziarnistej, to powinniśmy wiedzieć o tym, że będą one ciężkie i mniej delikatne, co może sprawić problemy dla osób starszych i dzieci. Jednak jak już wspomnieliśmy, to jest jedna z najbardziej zdrowych mąk i możliwe, że naleśniki z niej docenią osoby, które prowadzą aktywny tryb życia i zdrowo się odżywiają.

Zrobić ciasto na naleśniki można również z mąki żytniej, która zawiera o 30% więcej żelaza, niż pszenna. W takim przypadku powinniśmy połączyć mąkę żytnią z pszenną, żeby ciasto wyszło dobrej konsystencji.

A może mąka gryczana?

Z mąki gryczanej wychodzą zdrowe i najbardziej delikatne placki w ładnym kolorze kawowym. Skład ciasta powinien zawierać także mąkę pszenną w stosunku 1:2 (mąki pszennej dwa razy więcej), ponieważ z samej mąki gryczanej ciasto może się nie udać. Do takich naleśników idealnie pasują zarówno dodatki słodkie, jak i słone.

Mąki ryżowa i owsiana znajdują się na czwartym miejscu według naszego rankingu kaloryczności, dlatego nie są najlepszym wyborem, jeśli zależy nam na zmniejszeniu kalorii dania. Natomiast mąkę kukurydzianą możemy dodać do ciasta naleśnikowego dla odmiany i złocistego koloru. Należy jednak pamiętać, żeby z nią nie przesadzić i przemieszać z mąką pszenną, inaczej naleśniki będą suche i sztywne.

Jakie dodatki do naleśników wybrać?

W momencie, kiedy zmniejszamy kaloryczność naleśników, nie możemy zapomnieć i o dodatkach. Najzdrowszym i mniej kalorycznym wyborem nadzienia będą świeże owoce i nietłusty twaróg, a polewy - miód oraz jogurt naturalny. Gdy chcemy podać danie na słono, możemy użyć kurczaka, świeżych warzyw lub nietłustych serów.

Kilka porad na koniec

  • Jeśli podczas przewracania naleśnik się rozpada, trzeba dodać do ciasta jeszcze trochę mąki i jajko. Nie dodawaj dużo jajek, żeby naleśniki nie zrobiły się „gumowe”.
  • Uważaj na zimną patelnię: staraj się, aby zawsze była dobrze rozgrzana, żeby naleśnik szybko się ściął i równomiernie usmażył.
  • Jeśli zamierzasz usmażyć naleśniki na słodko, nie dodawaj dużo cukru do ciasta. To sprawi, że wyjdą mało delikatne i twardsze. Wybierz lepiej słodkie dodatki, o których wspomnieliśmy wyżej.