Gdy mówimy o kotletach, w pierwszej kolejności na myśl przychodzą nam mięsne wersje: mielone, schabowe, z piersi kurczaka. Kto pomyślał o wegetariańskich, ręka w górę. Takie skojarzenie jest mocno zakorzenione w naszej kulturze oscylującej wokół przekonania, że mięso jest zdrowe i dobrze syci. Tym czasem mięso nie przynosi nam tak ogromnych korzyści, jak nam się wydaje. Dlatego chociaż od czasu do czasu warto zrobić kotlety bez grama mięsa, które będą miały pozytywny wpływ na nasz organizm. Przygodę z wegetariańskimi wariantami najlepiej jest zacząć od jednych z bardziej popularnych, czyli z kaszy i twarogu. Dorównać mogą im chyba tylko ziemniaczane.

Składniki na kotlety z kaszy i twarogu

  • 250 g twarogu półtłustego
  • 1 mała cebula
  • 140 g ugotowanej kaszy gryczanej
  • 140 g ugotowanej kaszy jęczmiennej
  • 1 jajko
  • pół pęczka koperku
  • pół pęczka natki pietruszki
  • bułka tarta do obtoczenia kotletów (ok. 16 g, czyli 2 łyżki)
  • sól i pieprz smaku
  • olej do smażenia
  • opcjonalnie papryka chili lub curry

Jak zrobić kotlety z kaszy i twarogu?

  1. Kasze gotujemy w osolonej wodzie na małym ogniu. Czas przygotowania będzie podany na opakowaniu. Każdą z kasz lepiej ugotować w oddzielnym garnku, inaczej smaki mogą przeniknąć się zbyt intensywnie, a do tego mogą mieć różne czasy gotowania. Potem trzeba je dobrze odparować. Przesypujemy do większej miski i czekamy, aż zawartość ostygnie.
  2. Dowolny rodzaj cebuli obieramy i kroimy w drobną kostkę. Smażymy ją na małym ogniu aż się zeszkli. Odstawiamy do przestudzenia i dodajemy do kaszy.
  3. Twaróg w kawałku rozdrabniamy widelcem – w oddzielnej misce lub na głębokim talerzu do zupy. Przekładamy go zimnej kaszy.
  4. Koperek i natkę pietruszki myjemy pod zimną, bieżącą wodą. Osuszamy i siekamy. Przenosimy do kaszy z twarogiem. Doprawiamy solą i pieprzem do smaku. Wielbiciele wyrazistych dań mogą dosypać paprykę chili, a orientalnych pół łyżeczki curry.
  5. Do masy wbijamy jajko, wszystko dokładnie mieszamy i nadajemy kształt masie. Jeśli masa wyjdzie na tyle kleista, że nie sposób jest uformować kotlety, sytuację uratuje bułka tarta.
  6. Przed smażeniem kotlety z kaszy i twarogu obtaczamy w bułce tartej.
  7. Kładziemy je na patelni z rozgrzanym tłuszczem. Smażymy przez kilka minut z każdej strony, aż uzyskają przyjemny, rumiany kolor.
  8. Kotlety bez grama mięsa podajemy z ziemniakami z wody, pieczonymi ziemniakami lub frytkami lub z samą surówką i sosem pieczarkowym bądź innym, który nam pasuje.

Co dodać do kotletów z kaszy?

Podstawowy przepis można modyfikować, bo powyższe składniki dają sporo możliwości. Jakie wybrać, żeby nie narazić się na niezadowolenie rodziny?

  • Kaszę jęczmienną można zastąpić większą porcją gryczanej.
  • Twaróg zamienimy na starty ser żółty, tofu, ricottę lub serek wiejski.
  • Odpowiednia będzie też panierka, np. zwyczajna z roztrzepanego jajka i bułki tartej.
  • Kotlety dobrze smakują zanurzone w cieście naleśnikowym i potem usmażone. Zyskujemy danie 2w1.
  • Warto też pobawić się przyprawami, więcej smaku nada czosnek, świeży szczypiorek i kolendra.
  • Masa na kotlety z kaszy gryczanej może być też wykorzystana jako otoczka do farszu o wyrazistym smaku, np. z podsmażonych pieczarek lub duszonych warzyw.

Jaki sos do kotletów z kaszy gryczanej?

Mogą to być zarówno sosy na ciepło, jak i na zimno. Oczywiście nie są obowiązkowym dodatkiem, ale warto je przetestować. Jaki sos pasuje najbardziej?

  • Grzybowy, np. pieczarkowy lub z grzybów leśnych.
  • Pomidorowy, na passacie lub świeżych warzywach, z czosnkiem i bazylią.
  • Koperkowy, jest delikatny w smaku i poprawia trawienie.

Polewamy nim kotlety i zjadamy z ulubionymi dodatkami.