Błonnik pokarmowy (inaczej włókno pokarmowe) od lat jest zalecany jako środek spożywczy nawet przez WHO. To kompleks substancji pochodzenia roślinnego, z których zbudowane są ściany komórek roślinnych, otoczki ziaren i pestek.

Dzieli się on na dwie frakcje: rozpuszczalną i nierozpuszczalną, choć coraz częściej nazywa się je frakcjami o zwiększonej i zmniejszonej lepkości. Błonnik rozpuszczalny jest istotny w profilaktyce miażdżycy i cukrzycy typu II, jako że ogranicza wchłanianie glukozy do krwi i pobudza wydalanie cholesterolu, obniżając tym samym jego poziom.

Szczególną rolę w tym procesie odgrywają β-glukany – polisacharydowe składniki ścian komórkowych roślin, które mają właściwości prebiotyczne – są pożywką dla korzystnych drobnoustrojów kolonizujących przewód pokarmowy. Bakterie te częściowo rozkładają β-glukany w świetle jelita grubego, a powstałe w wyniku tego procesu kwasy organiczne mają bardzo istotne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania jelit, układu odpornościowego i przyswajania składników odżywczych. Najwięcej β-glukanów zawierają jęczmień i owies.

Natomiast błonnik nierozpuszczalny przyspiesza proces trawienia oraz obniża wartość energetyczną spożytego pokarmu. Pęcznieje w przewodzie pokarmowym zmniejszając apetyt, na dłużej zapewniając sytość, dodatkowo zwiększa objętość masy kałowej i zapobiega zaparciom.

Jest więc nieocenionym partnerem przy zrzucaniu zbędnych kilogramów, stabilizacji masy ciała oraz usprawnieniu metabolizmu.Mimo wszystko nie przesadzajmy z jego spożyciem, bo efektem „przedawkowania” mogą być bóle brzucha, nasilone zaparcia lub nawet biegunka.

Ostrożnie powinny spożywać błonnik osoby cierpiące na stany zapalne żołądka, trzustki, jelit, chorobę wrzodową żołądka i dwunastnicy czy choroby zakaźne oraz panie w ciąży – nadmiar błonnika może upośledzać bowiem wchłanianie niektórych składników pokarmowych.

Odpowiednią ilość obu frakcji błonnika zapewni nam codzienne spożywanie roślin strączkowych, pełnoziarnistych produktów zbożowych i otrąb, soji, sieminia lnianego, świeżych i suszonych owoców i orzechów.

Dzięki temu będziemy cieszyć się dobrym zdrowiem i zgrabną sylwetką.