1:2 czyli absorpcyjna: gotujemy ryż około 15 min w odmierzonej ilości wody, w proporcji 1:2. W trakcie gotowania płyn zostanie wchłonięty. To najlepsza metoda dla ryżu tajskiego i basmati. Ryż będzie sypki, jeśli przed ugotowaniem podprażymy go na tłuszczu. Możemy też gotować ryż w bulionie, jak na pilaw.

"Dużo wody": długoziarnisty ryż wsypujemy do dużej ilości wrzącej, osolonej wody. Następnie odcedzamy i płuczemy, aby zapobiec sklejaniu się ziaren. To sposób polecany dla ryżu parboiled.

W piekarniku: ryż gotujemy 6 minut w dużej ilości wody, odcedzamy i suszymy ok. 15 min w piekarniku, w temperaturze 100°C.

"Pod kołderką": po zagotowaniu garnek z ryżem owijamy w koc i zostawiamy co najmniej na godzinę.

UWAGA! Ryż brązowy gotujemy dwukrotnie dłużej niż biały. Dziki ryż należy moczyć 2 godziny w ciepłej wodzie, a potem gotować 45 minut metodą absorpcyjną (2 i 1/2 porcji wody na porcję ryżu). Ryż na risotto prażymy około 2 minut ze zrumienioną na maśle cebulą i gotujemy do miękkości podlewając bulionem.

300 % - O tyle zwiększa swą objętość ryż podczas gotowania.

7 mm - Tyle mierzą najdłuższe ziarna ryżu. Najkrótsze ziarenka mają nieco poniżej 5 mm długości.

8 tys. gatunków ryżu znanych jest na świecie. Nic dziwnego, skoro jest on uprawiany od 6 tys. lat!