Istnieje wiele gatunków szparagów, ale tylko jeden z nich jest uważany za jadalny. Szparag Lekarski, bo o nim mowa wywodzi się z obszaru Morza Śródziemnego, a jego rosnąca popularność sprawiła, że stał się on rośliną uprawną na całym świecie. Dziś do jego największych producentów należą przede wszystkim Chiny oraz  Peru i USA. W Polsce liczba plantatorów ciągle wzrasta, lecz pod tym względem nie należymy do światowej czołówki.

Wbrew pozorom szparagi zielone i białe są przedstawicielem jednego gatunku. Barwa części jadalnej, czyli pędów zależna jest od sposobu uprawy. Szparagi białe rosną przysypane ziemią, zielone natomiast wyrastają nad powierzchnię i swój kolor zawdzięczają ekspozycji na światło. Istnieje również pośrednia odmiana fioletowa, która jest najbardziej wymagająca w hodowli, a co za tym idzie najtrudniej dostępna. Sezon szparagowy rozpoczyna się w połowie kwietnia i trwa mniej więcej do połowy lipca. Przez cały rok istnieje możliwość upraw szklarniowych.

Wartości odżywcze

Uwagę przykuwa niska wartość kaloryczna szparagów, stugramowa porcja to zaledwie 18 kcal. Wynika to głównie z dużej zawartości wody (około 93 %) i błonnika pokarmowego. Z tego względu praktycznie w nieograniczonych ilościach, bez obaw mogą pozwolić sobie na nie osoby dbające o linię. Oprócz niskiej kaloryczności spożywanie szparagów ma jeszcze jeden plus - są one doskonałym źródłem wartościowych składników odżywczych. Mają wysoką zawartość witamin C, B2 oraz kwasu foliowego. Obfitują też w składniki mineralne (fosfor, potas, wapń) i substancje czynne takie jak m.in.:

  •  rutyna, która wzmacnia naczynia krwionośne, działa przeciwzapalnie oraz chroni witaminę C przed zbyt szybkim jej utlenianiem.

  •  saponiny (grupa związków, która ułatwia trawienia tłuszczy)

  •  glutation, związek o właściwościach antyoksydacyjnych

 Od wieków szparagom przypisuje się właściwości prozdrowotne m.in. działanie odtruwające, moczopędne, przeciwzapalne, czy obniżające ciśnienie krwi. Właściwości te nie do końca zostały jednak potwierdzone badaniami naukowymi. Nie zmienia to faktu, że ich obecność na naszych stołach jest jak najbardziej pożądana.

Szerokie zastosowanie w kuchni

Ich przyrządzenie nie wymaga wiele czasu, ani wybitnych zdolności kulinarnych. Przygotowane mogą być na wiele sposobów. Znakomicie smakują gotowane, zapiekane, czy grillowane. Delikatny smak szparagów świetnie komponuje się z daniami mięsnymi, czy rybnymi. Pasują one również w połączeniu z innymi warzywami, w związku z tym mogą być podstawą wielu sałatek. Godne uwagi są kremy i sosy szparagowe, które mogą być znakomitym uzupełnieniem dania głównego. Na świecie uznanie zdobyła potrawa zwana „Szparagami po polsku”, czyli szparagi polane zarumienioną na maśle bułką tartą. Na sklepowych półkach przez cały rok dostępne są szparagi konserwowe, ale to wiosną, w okresie trwania ich zbiorów są one najdelikatniejsze i najsmaczniejsze. Watro więc wykorzystać czas, gdy świeże szparagi są dostępne niemal w każdym sklepie i na każdym bazarze.

Polecamy:

Szparagi w plastrach kurczaka

Szparagi zapiekane

Szparagi z boczkiem

Szparagi na szybko