Niedostatek wody w organizmie powoduje, że pogarsza się skuteczność wszystkich jego funkcji: od trawienia po myślenie. Utrata zaledwie 2% wody pociąga za sobą nawet 20-procentowy spadek naszej energii. Unikniemy tego, pijąc często w ciągu dnia rozmaite płyny, przede wszystkim wodę. Nie zapominajmy też o sokach. Tak jak owoce i warzywa, podobnie wyprodukowane z nich soki są bogatym źródłem witamin i składników mineralnych.

Zacny pomidorowy

Jest on niezwykle bogatym źródłem potasu. Pierwiastek ten jest istotny właśne podczas upałów, gdy się pocimy, reguluje bowiem równowagę wodną organizmu i utrzymuje prawidłowy rytm serca. Odpowiada za funkcjonowanie mięśni i układu nerwowego. Wraz z witaminą C oraz bioflawonoidami przeciwdziała zwapnieniu naczyń krwionośnych. Zawiera też likopen, silny antyutleniacz, zapobiegający powstawaniu nowotworów.

Witaminy w szklance A co kryje się w innych sokach? Pomarańczowy to przede wszystkim sporo witaminy C, witamina A i B, wapń, potas i sód. Pomaga usunąć toksyny z organizmu, zalecany jest przy leczeniu anemii. Jabłkowy zawiera dużo witaminy B, sporo potasu, nieco wapnia, żelaza, fosforu i magnezu. Reguluje pracę przewodu pokarmowego, odświeża (zwłaszcza z dodatkiem naparu z listków mięty!), zapobiega anemii. Sok z marchwi to przede wszystkim dobre źródło beta-karotenu i witaminy C. Poprawia wygląd cery i wspomaga wzrok. Ponadto pijąc go uzupełniamy zapasy potasu i sodu, wapnia, fosforu i magnezu. Doskonale smakuje w połączeniu z sokiem jabłkowym.

Sok grejpfrutowy również zawiera sporo potasu, a także wapń, fosfor i magnez oraz prawie tyle samo witaminy C, co sok pomarańczowy. Prawdziwy skarb dla osób, które się odchudzają: przyśpiesza spalanie kalorii, zapobiega zmęczeniu, działa antydepresyjnie. Sok z czarnej porzeczki to niezwykle bogate źródło witaminy C, zawiera też żelazo. To wyjatkowo korzystne połaczenie, gdyż witamina C ułatwia przyswajanie żelaza.

Jak większość soków, ten także zawiera potas i nieco wapnia. Soku z cytryny raczej nie pijemy w czystej postaci, warto nim jednak przyprawiać napoje i mieszać go z innymi sokami. Obfituje przede wszystkim w witaminę C, dzięki czemu wzmacnia układ odpornościowy organizmu.

Uwaga na kalorie! Najmniej kalorii ma pomidorowy: 33 kcal w szklance. Grejpfrutowy to 140 kcal, pomarańczowy: 112 kcal. Szklanka soku z czarnej porzeczki ma 123 kcal, jabłkowego - 89 kcal, soku z marchwi - 107 kcal. W upały, gdy więcej pijemy, lepiej więc gasić pragnienie sokami rozcieńczonymi wodą.