Soczewica - historia prozdrowotnych strączków

Soczewica czerwona jest jedną z najstarszych roślin uprawianych przez człowieka – prawdopodobnie była spożywana już w okresie neolitu, o czym świadczą znaleziska archeologiczne. W III wieku przed naszą erą jej duże plantacje znajdowały się na terenie Mezopotamii, skąd trafiła m.in. do Egiptu, gdzie nie tylko stanowiła podstawę wyżywienia, ale zyskała też status produktu magicznego. Według ówczesnych wierzeń miała moc zatrzymywania dusz zmarłych, dlatego chleb z soczewicy umieszczano w grobowcach, także faraonów. Kilkakrotnie jest też wspominana w Biblii, np. w Księdze Rodzaju możemy przeczytać, że Ezaw sprzedał Jakubowi prawo swojego pierworództwa za miskę soczewicy.

Soczewica czerwona - właściwości

Soczewica czerwona to soczewica brązowa pozbawiona łupinki, dzięki czemu jest nie tylko łatwiejsza w gotowaniu, ale również lepiej przyswajalna przez organizm. Jej nasiona kryją bogactwo cennych składników odżywczych, przede wszystkim łatwo przyswajalnego białka (stanowi około 25 proc. masy produktu) oraz nienasyconych kwasów tłuszczowych, które zmniejszają poziom "złego" cholesterolu LDL i ograniczają ryzyko poważnych schorzeń układu krążenia.

Soczewica czerwona dostarcza dużo węglowodanów, które po obróbce termicznej wykazują niski indeks glikemiczny, co sprawia, że produkt może gościć w diecie osób chorych na cukrzycę. Jest także bogata w wartościowe mikroelementy: żelazo, fosfor, potas, wapń, cynk i magnez. Wyróżnia ją również wysoka zawartość siarki, która wspiera wątrobę w neutralizacji szkodliwych toksyn oraz korzystnie wpływa na skórę czy włosy.

Nasiona soczewicy czerwonej to bogate źródło witamin z grupy B, niezbędnych do prawidłowej pracy systemu nerwowego. Są też skarbnicą błonnika pokarmowego regulującego trawienie, zapobiegającego otyłości, a nawet chroniącego przed nadciśnieniem i chorobą wieńcową. Zawierają fitoestrogeny i inne związki o właściwościach przeciwutleniających, które przeciwdziałają szkodliwemu wpływowi wolnych rodników, odpowiadających m.in. za rozwój komórek nowotworowych.

Triki na gotowanie soczewicy czerwonej

Soczewica czerwona, w porównaniu do innych odmian tej rośliny, jest bardzo łatwa do przyrządzenia. Nie wymaga wcześniejszego moczenia, należy ją tylko wypłukać pod bieżącą wodą.

Czas gotowania soczewicy czerwonej nie powinien przekraczać 15-20 minut, ponieważ zbyt długa obróbka termiczna powoduje, że nasiona niemal całkowicie się rozpadają. Szklankę soczewicy zalewamy dwoma szklankami wody (może być z dodatkiem łyżki oliwy), gotujemy na małym ogniu przez 10 minut, zdejmujemy z ognia i zostawiamy jeszcze na kilka minut w wodzie. Soczewicę można gotować z dodatkiem ząbka czosnku, gałązki rozmarynu lub liścia laurowego.

Soczewica czerwona – propozycje podania

Soczewica czerwona świetnie sprawdza się jako składnik pożywnej zupy, np. z dodatkiem pomidorów, cebuli, czosnku i soku z cytryny, przed podaniem wzbogaconej śmietaną.

Warto ją wykorzystać do przygotowania dań jednogarnkowych, chociażby aromatycznej hinduskiej potrawy dal, z mleczkiem kokosowym, pomidorami, czosnkiem, płatkami chili i przyprawami: kminem rzymskim, curry, cynamonem, papryką, zaserwowanej z ryżem.

Z soczewicy czerwonej możemy przygotować wegetariańską wersję pasztetu (np. z dodatkiem kaszy gryczanej ugotowanej w wywarze warzywnym lub grzybowym) albo kotletów (ugotowaną soczewicę wystarczy zmiksować ze startą marchewką i pietruszką oraz podsmażoną cebulą, doprawić solą, kminkiem i tymiankiem, uformować, obtoczyć w siemieniu lnianym i usmażyć na złoty kolor). Ugotowaną soczewicę czerwoną warto też wykorzystać do przygotowania zdrowej i pożywnej sałatki albo pasty do pieczywa.

Konkretne przepisy z soczewicą czerwoną w roli głównej znajdziecie w galerii powyżej.