Pstrąg - co to za ryba

Pstrąg jest drapieżną rybą z rodziny łososiowatych, lubiącą zimne i czyste rzeki oraz jeziora. W Polsce występują trzy jego gatunki, różniące się kształtem, ale przede wszystkim ubarwieniem. Brzuch pstrąga potokowego jest żółty lub żółtobiały, a ciało „udekorowane” licznymi kropkami w kolorze czarnym i czerwonym. Pstrąg źródlany ma zielonkawy grzbiet z żółtym wzorem, zaś pstrąga tęczowego można rozpoznać po licznych różnokolorowych plamach oraz ciągnącej się od głowy do ogona różowo-purpurowej wstędze.

Ostatnia z tych ryb cieszy się szczególnie dużym zainteresowaniem wśród hodowców. Pstrąg tęczowy, pierwotnie pochodzący z pacyficznego wybrzeża Stanów Zjednoczonych, został sprowadzony do Europy pod koniec XIX wieku. Dziś jego chów jest prowadzony na masową skalę, także w Polsce, która w ostatnich latach stała się jednym z największych producentów tej ryby.

Rodzime gospodarstwa wprowadzają rocznie na rynek ponad 20 tysięcy ton pstrąga tęczowego, czyli więcej niż np. karpia. Co ważne, mięso powszechnie dostępnych w sklepach ryb pochodzących z hodowli nie odbiega jakością od tych łowionych w rzekach i jeziorach.

Skarbnica zdrowych tłuszczów - dlaczego warto jeść pstrąga

Pstrąg zasługuje na zainteresowanie ze względu na imponujące właściwości odżywcze. Żadna inna ryba słodkowodna nie dostarcza takiej dawki bardzo potrzebnych organizmowi nienasyconych kwasów tłuszczowych, przede wszystkim z grupy omega-3. Badania naukowe wykazały, że skutecznie obniżają poziom trójglicerydów we krwi, co pozwala zmniejszyć ryzyko chorób serca i układu krążenia. Działają także przeciwzapalnie (neutralizując szkodliwe działanie wolnych rodników, które m.in. przyspieszają procesy starzenia) i wspierają funkcjonowanie systemu nerwowego, poprawiając pamięć i koncentrację.

Mięso pstrąga zawiera także dużo pełnowartościowego i łatwo przyswajalnego białka, witamin z grupy B (szczególnie witaminy B12, która podnosi odporność na stres, zapobiega anemii, poprawia apetyt, a nawet zmniejsza ryzyko wystąpienia choroby Alzheimera) oraz cennych mikroelementów, zwłaszcza fosforu, selenu, wapnia, magnezu, żelaza i potasu. Jest również niskokaloryczne – 100 g pstrąga tęczowego dostarcza 160 kcal, natomiast strumieniowego – zaledwie 97 kcal.

Jak kupować rybę

Pstrąg cieszy się coraz większą popularnością, także z powodu walorów kulinarnych. Ma delikatne i smaczne mięso oraz niewiele uciążliwych ości. Podczas zakupów należy jednak zwrócić uwagę, czy ryba jest świeża, gdyż tylko taka nadaje się do przyrządzania.

Filet z pstrąga powinien charakteryzować się ładnym, bladoróżowym kolorem. Gdy rybę kupujemy w całości, warto zwrócić uwagę, czy łuska jest błyszcząca i niepokryta śluzem, oczy wypukłe i nie zamglone, a skrzela różowe (żółte lub brunatne świadczą o zbyt długim przechowywaniu pstrąga). Brzuch nie może być wzdęty, ale elastyczny i jędrny. Jeśli po naciśnięciu nie wraca szybko do poprzedniego kształtu, lepiej sięgnąć po inną rybę.

Przepis na pstrąga

Pstrąg uchodzi za jedną z najsmaczniejszych ryb. Można przygotować go na wiele sposobów, na przykład po galicyjsku – opłukanego i osuszonego naciera się solą i czosnkiem, następnie nadziewa natką pietruszki, skrapia sokiem z cytryny, posypuje świeżo zmielonym białym pieprzem i smaży na rozgrzanym oleju. Tak przyrządzana ryba świetnie smakuje w towarzystwie placków ziemniaczanych. Najwięcej cennych wartości odżywczych zachowuje pstrąg przygotowywany na parze albo pieczony w rękawie foliowym. Więcej pomysłów, w jakim przepisie pstrąg może pojawić się na stole, znajdziecie w galerii powyżej.