Egzotyczny owoc - pomelo w Twojej kuchni

Pomarańcza olbrzymia, czyli pomelo, pochodzi z Malezji i Indonezji, ale rośnie też dziko na oceanicznej wyspie Fidżi. Około dwa tysiące lat temu owoc został sprowadzony do Chin i od razu stał się tam jedną z najbardziej popularnych roślin uprawnych. Pierwsi europejscy żeglarze zabierali owoce na pokłady swoich statków, więc nie dziwi fakt, że bardzo szybko pomelo zaczęto uprawiać zarówno w innych częściach świata, przede wszystkim Afryce, Ameryce Południowej i na Karaibach. Dziś olbrzymiego cytrusa bez problemu dostaniemy w sklepach przez cały rok. Owoce mogą różnić się wagą i rozmiarem. Największe mogą mieć masę przekraczającą 2 kilogramy i średnicę 25 centymetrów. Lepiej jednak kupować mniejsze egzemplarze, około 15 średnicy, mają bowiem znacznie cieńszą skórkę.

Przed zakupem możemy też zważyć kilka podobnej wielkości owoców i wybrać te o największej wadze – zawierają one najwięcej soku. Za jeden średniej wielkości owoc (ważący około 700 gramów) powinniśmy zapłacić około 5 złotych. Nie bójmy się jednak kupować od razu kilku sztuk. Pomelo to bardzo trwały owoc – nieobrany może leżeć w lodówce nawet kilka miesięcy i nic mu się nie stanie.

Pomelo – kalorie i właściwości

Jak wszystkie cytrusy, pomarańcza olbrzymia zawiera wiele cennych substancji odżywczych. Jest najbogatszym w witaminę C owocem cytrusowym. Wystarczy zjeść kilka cząstek pomelo dziennie, by dostarczyć organizmowi całodzienną dawkę tej witaminy. Owoc ten jest również znakomitym źródłem potasu, który reguluje napięcie mięśniowe, ciśnienie krwi i pracę serca. Dlatego też osoby cierpiące na nadciśnienie powinny włączyć pomelo do codziennej diety. Dla odmiany niskociśnieniowcy zmuszeni są mocno ograniczyć ten smaczny owoc w swoim menu. Przodek grejpfruta zawiera niewiele kalorii (w 100 gramach jedynie 38 kcal), co jest idealne dla osób dbających o linię. Niestety, nie wszyscy mogą przejść na pomelową dietę. Jak większość cytrusów, także ten należy do grupy alergenów. Osoby, które są uczulone na pomarańcze czy cytryny, prawdopodobnie źle zareagują także na ten owoc. Profilaktycznie powinny z niego zrezygnować także kobiety w ciąży.

Pomelo – do sałatki i deserów

Pomelo ma wyjątkowo grubą, mierzącą nawet 5 centymetrów, skórkę, przez co niełatwo ten owoc obrać. Aby to zrobić, musimy naciąć skórkę kilka razy wzdłuż całego owocu, a następnie przy pomocy noża ściągnąć ją, zaczynając od nasady. Kiedy uda nam się już odsłonić aromatyczne wnętrze, musimy usunąć gorzkie białe błony, które oddzielają od siebie cząstki owocu. Pozbądźmy się też niejadalnych pestek. Miąższ pomelo jest bardziej słodki i mniej soczysty niż miąższ grejpfruta. Może być zielony lub czerwony, ale najlepszy i najsmaczniejszy jest biały. Jako produkt kulinarny olbrzymia pomarańcza sprawdza się głównie w świeżych daniach. Pasuje idealnie do sałatek, zarówno słodkich, jak i wytrawnych. Lekko słodkawy przodek grejpfruta znakomicie pasuje do cykorii, czosnku, dymki czy ostrej papryczki. Także klasyczna sałatka z gotowanym kurczakiem zyska na smaku, gdy dodamy do niej kilka cząstek pomelo.

Zobacz: sałatka z pomelo i dymki paluch

Świeży owoc doskonale nadaje się do tego, by wykończyć nim dania obiadowe. Stanowi oryginalny dodatek do ryb i drobiu, znakomicie łączy się smakowo np. z wędzonym łososiem czy gotowanym kurczakiem.

O pomelo nie zapominajmy też przygotowując desery. Potraktujmy ten mało popularny u nas owoc jak pomarańczę czy grejpfruta. Możemy oczywiście zjeść go samodzielnie, ale będzie też doskonałym dodatkiem do lodów czy składnikiem owocowego deseru podawanego z jogurtem lub kleksem gęstej bitej śmietany!