Otręby  to  pozostałości  powstałe podczas przemiału ziarna na mąkę. To  nic  innego  jak  otoczki  zbóż:

pszenicy,  żyta,  owsa.  Swoje  właściwości  wspomagające  odchudzanie zawdzięczają przede wszystkim wysokiej  zawartości  błonnika,  dzięki której na długo zapewniają poczucie  sytości  i  regulują  pracę  układu pokarmowego.  Działają  jak  doskonała  „ekipa  sprzątająca",  która oczyszcza jelita ze wszystkich pozostałości, przeciwdziałając w ten sposób chorobom układu pokarmowe-go  (w  tym  nawet  tak  groźnym  nowotworom jelita grubego i żołądka).  Zawierają  też  związki  mineralne i witaminy z grupy B oraz sole mineralne – selen, cynk i chrom.

Zawsze przydatne

Otręby  pszenne  mają  wyjątkowo dużo błonnika, więc przede wszystkim  aktywizują metabolizm.  Wraz z  wodą  i  produktami  przemiany materii są niemal całkowicie usuwane  z  organizmu.  Można  je  uprażyć na  suchej  patelni  lub  w  piekarniku –  zyskują  orzechowy  smak.  Nie sprawdzają  się  w  diecie  niskoglikemicznej  ze  względu  na  wysoki  indeks  IG.  Otręby  owsiane  różnią  się od pszennych tym, że rozpuszczają się w wodzie i obniżają poziom cholesterolu we krwi, ponieważ pochłaniają  tłuszcz,  który  wraz  z  nimi  jest wydalany  z  organizmu.  Natomiast otręby żytnie i orkiszowe pomagają przy zmęczeniu, spadku wydolności,  problemach  z  sercem  i  układem krążenia,  alergiach,  utrudnionej przemianie  związków  wapnia,  przy wzmożonej  podatności  na infekcje, chorobach wątroby i nerek.

Umiar wskazany

Najlepiej jeść mieszankę różnych rodzajów  otrąb.  Na  początku  wystarczą 2–3 łyżeczki dziennie, zbyt duża ilość  otrąb  prowadzi  bowiem  do bólu  brzucha  i  wzdęć.  Zbyt  duże jednorazowe ich spożycie grozi zaparciami.  Wraz  z  wprowadzeniem otrąb do diety należy też więcej pić: przynajmniej  1,5–2  litry dziennie.

Otręby  można  dodawać  do  każdego  posiłku.  Należy  je  jeść  raczej w  niewielkich  ilościach.  Mogą  być zjadane  zarówno  na  sucho,  jak  też stanowić  dodatek  do  zup,  kefiru, mleka  czy  sosów.  Dobrze  smakują również  z  warzywami  i  owocami. Otrębami  możemy  posypywać chleb  z  masłem,  surówki,  sałatki. Możemy używać ich jako składnika panierek i zagęstnika do sosów.

Otręby owsiane zawierają aż 19% błonnika pokarmowego. Korzystnie wpływa on na obniże-nie poziomu „złego" cholesterolu (LDL), obniża poziom cukru we krwi, usuwa z organizmu kwasy żółciowe, toksyny i metale ciężkie. Otręby pomagagają też zrzucić zbędne kilogramy, bo wchłaniając wodę, bardzo pęcznieją i wypełniają żołądek.

Zalety otrąb

● spowalniają wchłanianie cukrów

● obniżają wchłanianie złego cholesterolu, a tym samym przeciwdziałają miażdżycy

● podwyższają stężenie dobrego cholesterolu

● oczyszczają organizm z toksyn i metali ciężkich

● regulują wysokość ciśnienia krwi

● przeciwdziałają zakrzepom krwi

● regulują trawienie, zapobiegają zaparciom

● gwarantują szybsze poczucie sytości – można zjeść mniej i się najeść

● poprawiają pamięć i koncentrację

● zapobiegają nadmiernemu uczuciu zmęczenia, zmniejszają potrzebę snu

● spowalniają procesy starzenia

● pozytywnie wpływają na wygląd skóry