Maj jest najlepszym miesiącem na zbieranie młodych liści i pędów pokrzywy. Właśnie teraz zawierają one najwięcej wartościowych substancji dobroczynnych dla organizmu, a przy tym są delikatne, świeże i pyszne - warto je zbierać nie tylko ze względu na właściwości prozdrowotne, ale i smakowe! Te wczesne, młode listki można jeść na surowo w pastach, sałatkach i sosach. Warto zaplanować na jeden z majowych weekendów wypad za miasto po zbiór tych dobrze znanych nam roślin - przy okazji może uda się zebrać też inne kwiaty i zioła, których owocem będzie na przykład doskonały syrop z kwiatów czarnego bzu. Nie zbieraj roślin byle gdzie - postaw na czyste okolice, z daleka od ruchliwych dróg i wielkich miast.

Pokrzywa na włosy i paznokcie

Pokrzywę (Urtica dioica) można spotkać w wilgotnych lasach, ogrodach, przydrożach. Doskonale znamy jej sercowate, pokryte włoskami liście. I zwykle ją omijamy z daleka ze względu na parzące właściwości - kontakt jej liści z naszą skórą kończy się niegroźnymi, choć piekącymi bąblami. Warto sięgnąć po tę roślinę – w rękawiczkach – bowiem pokrzywa jest przebogatym źródłem witamin C, K, witamin z grupy B, składników mineralnych, w tym przede wszystkim wapnia, potasu, żelaza, fosforu i magnezu. Zawiera sporo błonnika. Dzięki obecnym w niej składnikom pokrzywa działa wzmacniająco i odmładzająco na nasz organizm. Przepłukuje nerki i ma działanie przeciwzapalne. Doskonale wpływa na kondycję włosów i paznokci. Pomaga wszystkim, którzy cierpią z powodu obrzęków, zatrzymywania wody w organizmie.

Kto chce być piękny i młody, niech pije napar ze świeżej pokrzywy (łyżkę liści należy zalać szklanką wrzącej wody)! Warto też sporządzić z niej sok – w tym celu świeżo zebraną pokrzywę (liście razem z łodygami) mielimy w maszynce do mięsa lub miksujemy i odciskamy przez gazę. Uzyskany sok przechowujemy w szczelnie zakręconej butelce, najlepiej w lodówce. Codziennie wieczorem pijemy 20–30 ml tego soku młodości. Już po 2 tygodniach jego regularnego stosowania można zauważyć wyraźne efekty – cera nabiera koloru (pokrzywa zwiększa ilość czerwonych krwinek), staje się świeża i odżywiona. Sok z pokrzyw jest korzystny dla osób z cerą tłustą – pomaga uporać się z trądzikowymi zmianami.

Oczywiście możesz też tę pyszną majową pokrzywę zasuszyć - oczyszczone i osuszone liście wysusz, ale chroń przez działaniem promieni słonecznych.

Pokrzywa zamiast szpinaku

Pokrzywa była kiedyś traktowana po prostu jak wiosenne warzywo, cenne z powodu wysokich właściwości odżywczych. Do celów kulinarnych zbieramy młode pędy, właśnie w maju przed okresem kwitnienia (kwiaty pokrzywy pojawiają się dopiero w czerwcu) – im mniejsze, tym lepiej.

Po zebraniu roślin należy je wypłukać i krótko sparzyć wrzącą wodą – dzięki temu stracą swoje właściwości parzące i można je jeść bez obaw. Z pokrzywy przyrządza się zupy, omlety, dodaje do sałatek, jajecznicy, mielonych mięs, past i nadzienia do słonych ciast. Można ją przygotować jak szpinak z masłem i dużą ilością czosnku lub dodać do szpinaku.