Mandarynka – właściwości zdrowotne

Roślina dająca tak smaczne owoce pochodzi z rodziny rutowatych. Dorasta maksymalnie do ok. ośmiu metrów. Obsypuje się białymi kwiatkami z widocznymi pręcikami. Od pomarańczy mandarynka różni się wielkością – jest od niej mniejsza – znacznie łatwiej też się ją obiera ze skórki. Mandarynka zwykle bywa od pomarańczy słodsza. Mandarynka to owoc niskokaloryczny – w 100 g ma 45 kcal. Jedna mandarynka średniej wielkości zawiera ok. 30 kcal. To przede wszystkim źródło błonnika oraz cennych witamin.

Witaminy A, która uczestniczy we wszystkich procesach zachodzących w organizmie człowieka, mandarynki zawierają więcej niż pomarańcze. Witamina A ma wpływ na budowę kości i zębów, chroni skórę przed promieniowaniem UV, reguluje pracę tarczycy, odpowiada za dobre widzenie. W mandarynkach znajduje się dużo cennego beta-karotenu, czyli prowitaminy witaminy A.

Mandarynki to także bogate źródło witaminy C, która jest silnym przeciwutleniaczem. Wzmacnia odporność, zabezpiecza organizm przed groźnymi chorobami (w tym nowotworami), chroni przed przedwczesnym starzeniem, zapewnia skórze elastyczność, przyśpiesza gojenie się ran. Z kolei obecne w mandarynce witaminy z grupy B przede wszystkim korzystnie wpływają na układ nerwowy, dzięki czemu ich spożywanie reguluje nastrój, poprawia samopoczucie, chroni przed depresją, ułatwia koncentrację i zasypianie.

Inne bardzo cenne związki znajdujące się mandarynce to potas, wapń, fosfor, magnez, luteina, naringina, hesperetyna, ksantyna. Badania wykazały, że regularnie spożywanie mandarynek może chronić zwłaszcza przed rozwojem raka wątroby. Mandarynki regulują ponadto poziom cholesterolu i ciśnienie krwi.

Mandarynki - na co zwrócić uwagę podczas zakupów?

Najpopularniejsza odmiana to klementynka będąca mieszańcem mandarynki z pomarańczą gorzką. Dość popularne jest tangelo (mieszaniec z grejpfrutem) oraz tangerynka, czyli mandarynka amerykańska o czerwonawej skórce. Na rynku można spotkać wiele kultywarów mandarynki, w tym owoce pozbawione pestek (np. satsuma).

Podczas zakupów należy zawsze wybierać jędrne, ciężkie, niepoobijane okazy bez wgnieceń. Skórka mandarynki nie powinna mieć widocznych przebarwień, nie może być też pomarszczona. Mandarynka o suchym miąższu, którą obiera się z trudem, prawdopodobnie jest okazem przestarzałym. Owoce najlepiej przechowywać w ciemnym i suchym miejscu.

Mandarynka w kuchni

Mandarynki znane są przede wszystkim jako smaczne i łatwo dostępne przekąski. Wystarczy obrać je ze skórki i już nadają się do spożycia. Ale możliwości wykorzystania mandarynek w celach spożywczych jest dużo, dużo więcej.

Mandarynki można wykorzystać do przygotowania:
• Koktajlu – pasuje do nich wiele owoców, m.in. banan, inne cytrusy, jabłko, gruszka, ale też szpinak czy burak.
• Soku – po prostu wyciśnij z nich sok i ciesz się smaczną skarbnicą zdrowia.
• Ciast, ciasteczek i serników – najbardziej sprawdzi się sok i skórka z mandarynki. Uwaga! Skórka przed starciem powinna zostać wyparzona i porządnie wyszorowana.
• Sałatki – mandarynka szczególnie dobrze łączy się z orzechami, awokado, słonym i/lub pikantnych serem, buraczkami, różnymi odmianami sałat.
• Deseru – odświeżająca mandarynka przełamie smak ciężkiego kremu czy bitej śmietany. Jak ulał pasuje do kremu czekoladowego.
• Budyniu czy galaretki – jako dodatek albo podstawowy składnik galaretki.
• Drugich dań – mandarynki pasują do drobiu, kaczki oraz ryb, zwłaszcza łososia.
• Gorących napojów – cząstki mandarynki warto wrzucić do herbaty z dodatkiem korzennych przypraw.
• Marmolady – np. w połączeniu z dynią czy marchewką.
• Puddingu chia – ułóż kawałki mandarynki na puddingu, a całość polej obficie syropem klonowym albo miodem.
• Fondue – kawałki mandarynki nabite na patyczek aż proszą się, aby obtoczyć je w gorącej czekoladzie.
• Risotto – jeśli zależy ci na egzotycznym posmaku dania.
• Owsianki, jaglanki, gryczanki.
• Kandyzowanej skórki – tę można wykorzystać na wiele sposobów!

Wskazówka: owoce będące dodatkiem do wypieków czy deserów powinny być wyfiletowane, bez albedo, czyli białej części skórki. Tak przygotowaną mandarynkę wykładamy na ciasto już po upieczeniu i wystudzeniu. Cząstki mandarynki można wcześniej obtoczyć w miodzie.