Bulgur wytwarza się z durum, uznawanej za najzdrowszą odmianę pszenicy. W Europie jest zwykle wykorzystywana do produkcji mąki (semoliny), z której wyrabia się głównie makaron. Natomiast w Afryce Północnej powstaje z niej kuskus – baza licznych przysmaków cenionych w tym regionie świata.

Jak uzyskiwana jest kasza bulgur? Ziarna pszenicy durum poddaje się dosyć skomplikowanej obróbce: najpierw są gotowane, potem suszone, a następnie rozdrabniane w celu usunięcia otrąb i zarodków pszennych. Końcowy produkt charakteryzuje się żółto-brązową barwą oraz lekko orzechowym posmakiem. Kasza bulgur, ciesząca się coraz większą popularnością także w Polsce, występuje w trzech formach: drobno-, średnio- i gruboziarnistej. Każda z nich, świetnie sprawdzi się w rozmaitych daniach, również jako zamiennik ryżu, kuskusu czy ziemniaków.

Kasza bulgur – właściwości odżywcze

Jednym z największych atutów jakimi może pochwalić się kasza bulgur jest bardzo wysoka zawartość błonnika pokarmowego, znacznie przewyższająca jego stężenie w innych odmianach kaszy czy ryżu. Dzięki temu skutecznie usprawnia pracę jelit i całego układu pokarmowego, zapobiega zaparciom, a także usuwa toksyczne produkty przemiany materii. Warto pamiętać, że błonnik spełnia również inne ważne funkcje, m.in. zmniejsza wchłanianie „złego” cholesterolu frakcji LDL, obniża poziom cukru we krwi, a nawet zmniejsza ryzyko rozwoju komórek nowotworowych (zwłaszcza w przypadku raka żołądka).

Zaletą kaszy bulgur jest również niewielka kaloryczność oraz niski indeks glikemiczny, dzięki czemu na dłużej zaspokaja głód, jednocześnie wolniej podnosząc poziom glukozy, co powinny docenić zarówno osoby zmagające się cukrzycą, jak i będące na diecie odchudzającej.
Kasza bulgur stanowi bogate źródło łatwo przyswajanego białka. Jest też skarbnicą wielu witamin i minerałów, np. kwasu foliowego (potrzebnego zwłaszcza kobietom w ciąży, pozwalającego zapobiegać wadom rozwojowym dziecka), potasu (obniża ciśnienie krwi), wapnia (dba o kondycję kości i mięśni), magnezu (poprawia samopoczucie) oraz sodu (wspólnie z potasem reguluje napięcie mięśniowe i wpływa na przewodzenie bodźców w komórkach nerwowych).

W składzie kaszy bulgur wykryto również bioaktywne antyoksydanty, w tym kwas galusowy, który wykazuje zdolność blokowania związków rakotwórczych oraz ma właściwości ściągające, antyseptyczne i przeciwpotne.

Kasza bulgur - jak gotować

Proces technologiczny stosowany w produkcji kaszy bulgur sprawia, że jest ona bardzo łatwa do przygotowania w domu. Najpierw musi zostać opłukana w zimniej wodzie, co zapobiegnie ewentualnemu sklejeniu ziarenek w dalszej obróbce. Następnie należy wsypać kaszę do wrzącej, lekko osolonej wody (w proporcji 1:2, czyli szklanka kaszy bulgur przypada na dwie szklanki wody), dolać odrobinę oleju i gotować na małym ogniu około 10 minut, aż kasza wchłonie całą wodę. Gdy to nastąpi, warto użyć widelca do rozdzielenia ziarenek.

Pyszne inspiracje i kasza bulgur

Kasza bulgur charakteryzuje się lekko orzechowym smakiem, dzięki czemu świetnie pasuje do potraw wytrawnych i słodkich. Można ją wykorzystać jako dodatek do drugiego dania, zastępujący ziemniaki, ryż czy makaron. Sprawdza się jako składnik zup, zapiekanek, sałatek (np. z papryką, cebulą i pomidorami, doprawioną sokiem z cytryny oraz posiekaną natką pietruszki), przystawek czy farszu do mięsa, szczególnie drobiowego. Idealnie komponuje się z rybami oraz owocami morza.

Bulgur będzie bardzo wartościową bazą do kaszotto albo pochodzącej z Turcji lekkiej, a jednocześnie sycącej zupy ezogelin, do której dodaje się również czerwoną soczewicę i doprawia miętą, ostrą papryką, kuminem i sokiem z cytryny.Kaszę z pszenicy durum można serwować na śniadanie, gotując na mleku lub na deser, z karmelizowanymi gruszkami i bananami. A co na lunchbox do pracy? Sałatka z kaszą bulgur będzie idealna!