Jest dość neutralna w smaku, ale dobrze ugotowana ma wyjątkowo przyjemną konsystencję. Jak na produkt pochodzenia roślinnego zawiera dużo aminokwasów charakterystycznych dla produktów zwierzęcych. Obecność lizyny i izoleucyny czyni z komosy źródło pełnowartościowego białka, a tym samym cenną pozycję w diecie wegetariańskiej i wegańskiej.

Komosa ryżowa - właściwości odżywcze

Quinoa w porównaniu z pszenicą zawiera dwa razy więcej tłuszczu. Jest to jednak tłuszcz, który powinien znaleźć się w każdej kuchni wegetariańskiej. Kwasy tłuszczowe omega 3 wspomagają bowiem pracę układu krążenia, zmniejszając tym samym ryzyko wystąpienia miażdżycy. Warto również wziąć pod uwagę, że kwasy te sprzyjają obniżeniu poziomu cholesterolu we krwi.

Komosa ryżowa w 60% składa się z węglowodanów. Dostarczając duże ilości energii, dobrze sprawdzi się jako podstawa wegetariańskich dań obiadowych. Możemy nią zastąpić ryż oraz kaszę. Quinoa ma jeszcze jedną ogromną zaletę - niski indeks glikemiczny, dzięki czemu utrzymanie stałego poziomu cukru nie będzie problemem.

Komosa ryżowa to doskonałe źródło białka roślinnego. Dostarcza aminokwasów niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. To dobra i zdrowa alternatywa dla białka pochodzenia zwierzęcego. Z powodzeniem więc może zastąpić mięso. Nie musimy obawiać się niedoborów wynikających z jego odstawienia. Obecność błonnika pokarmowego sprawi zaś, że dłużej będziemy odczuwać sytość. Znajdziemy w niej również minerały takie jak potas, wapń oraz magnez. Komosa ryżowa jest bogata we flawonoidy, m.in. kwercetynę. Jako roślina bezglutenowa zalecana jest w diecie osób chorych na celiakię.

Komosa ryżowa - na wytrawnie i na słodko

Komosa ma wysoką wartość odżywczą, zatem warto z nią eksperymentować. Lekko wyczuwalny słodki smak sprawia, że sprawdzi się zarówno w deserach, jak i w przygotowaniu dań głównych. Z pewnością najlepiej komosa wypada w sałatkach. Dodawanie różnego rodzaju kasz i ziaren do sałatek jest prostym sposobem na przemycenie ich do naszej diety. przygotujcie sałatkę warstwową, do zabrania do pracy lub poczęstujcie nią gości na domowej imprezie - na pewno im posmakuje!

Quinoa może też z powodzeniem zastąpić inne kasze czy ryż, np. w zupie. Jest delikatna i będzie świetnie pasować również do zup kremów.

Komosa jest również wykorzystywana do wypieku ciast, ciasteczek. Dobrze komponuje się także w wersji śniadaniowej z jogurtem oraz owocami. Pyszne przepisy na dania z quinoa znajdziecie w naszej galerii.