Te warzywa to doskonała skarbnica składników odżywczych niezbędnych w wegetariańskim jadłospisie.

Wartości odżywcze

W korzeniu buraka przede wszystkim znajdują się duże ilości witaminy A, która jest niezbędna dla zdrowych włosów i paznokci. Z kolei witamina B  wpływa pozytywnie na samopoczucie oraz sprawność intelektualną, a witamina C jest odpowiedzialna za naszą odporność. Znajdziemy w nim również sporą zawartość kwasu foliowego, który oprócz wpływu na poprawny rozwój płodu ma także za zadanie tworzyć czerwone krwinki odpowiedzialne za przeciwdziałanie anemii. Co więcej, chroni także organizm przed rozwojem nowotworów, sprzyja obniżeniu ryzyka wystąpienia raka szyjki macicy.

Buraki poprawiają krążenie krwi, udrażniają żyły, a tym samym zapobiegają powstawaniu zakrzepów. Powinny je także wprowadzić do swojej diety osoby z nadciśnieniem tętniczym - azotany obecne w soku z buraków podnoszą we krwi stężenie regulującego ciśnienie tlenku azotu.
Krwistoczerwony kolor buraka to zasługa betainy, która w połączeniu z kwasem foliowym obniża poziom homocysteiny odpowiedzialnej za występowanie miażdżycy. Flawonoidy zawarte w burakach zmniejszają toksyczność antybiotyków, wykazując działanie antybakteryjne. Buraki dzięki swoim właściwościom zasadotwórczym zalecane są osobom spożywającym duże ilości produktów kwasotwórczych.

 

Buraki w wegetarianizmie

Nie da się ukryć, że buraki najlepiej spożywać na surowo. Tylko wtedy zachowamy ich zdrowotny potencjał. Miksując je z jabłkiem, marchewką oraz cytryną otrzymamy bombę witaminą w formie przepysznego soku. Z liści możemy przygotować rewelacyjne pesto. Warto też wypróbować przepisy na carpaccio z buraka, gulasz, buraczany humus lub ciasto na wegetariańską pizzę. A to i tak dopiero początek potraw wegetariańskich, które możemy przygotować z buraków.

Zobacz również: botwina czy boćwina - sprawdź, czym się różnią