1 października to Światowy Dzień Wegetarianizmu. Jeśli zastanawialiście się nad zmianą nawyków żywieniowych i eliminacją mięsa, to spróbujcie właśnie dziś! Najlepszą formą celebracji tego święta będzie jednodniowe przejście na dietę bezmięsną. Przygotowaliśmy dla Was przepyszne i sycące wegetariańskie menu, które zadowoli nawet największych fanów mięsa. Kto wie, może taki jednodniowy eksperyment rozbudzi chęć dalszych zmian nawyków żywieniowych.

Wegetarianizm – z czym to się je?

Dieta wegetariańska bazuje na warzywach i owocach, jajkach, nabiale i produktach zbożowych. Planując wegetariańskie posiłki, należy jednak pamiętać o dostarczaniu wszystkich niezbędnych składników. Rezygnacja z mięsa wymaga zastąpienia go innymi produktami, które uzupełnią poziom białka, żelaza czy witamin z grupy B. Te wszystkie składniki występują głównie w mięsie, ale możemy ich dostarczyć również z innymi produktami. Doskonałym roślinnym źródłem białka są rośliny strączkowe, orzechy i zboża. Z kolei żelazo znajdziemy w tofu, nasionach soi, szpinaku, burakach czy natce pietruszki. Witaminy z grupy B powinniśmy natomiast czerpać z nasion, orzechów, jaj, serów, a także drożdży.

Lista zakupów

Dzień na diecie wegetariańskiej nie oznacza konieczności robienia drogich i wymyślnych zakupów. Zdrowa i zbilansowana bezmięsna dieta może być skomponowana z tanich, lokalnych produktów, dostępnych w każdym sklepie. Jak powinien wyglądać wege koszyk zakupowy? Wybierając się na zakupy, warto zaopatrzyć się w warzywa strączkowe, takie jak ciecierzyca, fasola, groch czy soczewica. Oprócz tego musimy pamiętać o zdrowych źródłach tłuszczu, czyli orzechach, pestkach czy awokado. W bezmięsnym jadłospisie nie może zabraknąć też nabiału, dlatego przyda się zapas jajek, jogurtów, sera żółtego i twarogu. Pamiętajmy też o węglowodanach w postaci różnego rodzaju kasz, ryżu czy ciemnego makaronu. Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej o wegetariańskich niezbędnikach w kuchni, zobaczcie naszą gotową wegetariańską listę zakupów.

Wegetariański jadłospis na cały dzień

W galerii przepisów czekają na Was pyszne i pożywne propozycje dań bez mięsa. Przygotowaliśmy dla Was sześć posiłków na cały dzień. Dla każdego dania obliczyliśmy również kalorykę i wartości odżywcze, czyli zawartość białka, tłuszczu i węglowodanów. Co proponujemy na wegetariańskie menu dnia? Na śniadanie przygotowaliśmy dla Was pożywną szakszukę śniadaniową, a jako drugie śniadanie zdrowe kanapki z pastą jajeczną lub twarożkiem. W ramach lunchu czeka na Was gęsta i treściwa indyjska zupa dahl z soczewicy, a na obiad smaczne i sycące wegetariańskie spaghetti bolognese. Na małą przekąskę przed kolacją proponujemy pyszne muffinki warzywne, a na zakończenie dnia aromatyczne wegetariańskie leczo z cukinią i wędzonym tofu. Brzmi smacznie? Zajrzyjcie do galerii zdjęć, aby zobaczyć dokładne przepisy na te pyszności. 

Życzymy smacznego Dnia Wegetarianizmu, a jeśli ten jednodniowy eksperyment okaże się początkiem wegetariańskiej Waszej przygody, skorzystajcie z naszych wegetariańskich zbiorów przepisów. Cały wachlarz różnorodnych dań bez mięsa znajdziecie w naszej kolekcji przepisy wegetariańskie.