Rośliny strączkowe zaskarbiły sobie wierne grono smakoszy. Weganie doceniają, że są łatwo dostępnym źródłem białka oraz substytutem mięsa. Kuchnia roślinna docenia strączki za uniwersalność i możliwości przygotowania na wiele sposobów. Ugotowane i zblendowane rośliny strączkowe stają się jednolitą masą do formowania kotletów, pasztetów lub kiełbasek. Poza tym, że są źródłem białka i błonnika, to mają sporo żelaza. Ponadto mają niską zawartość tłuszczu ok. 2 %. Aby rośliny strączkowe dały pełnowartościowy zestaw białka należy połączyć je ze zbożami i orzechami. Na przykład należy kotlety z ciecierzycy podawać z kaszą jęczmienną.

Rośliny strączkowe – jak przygotować?

Soczewica znana jest od czasów biblijnych. Babcie z pewnością znając te historie, tym chętniej sięgały po przepisy na pierogi z soczewicą. Babcie wałkowały delikatne ciasto i napełniały je po brzegi masą z soczewicy i cebuli. Czasem przygotowywały zupę soczewicową na żeberkach albo wegetariański pasztet. Obecnie soczewica serwowana jest w lokalach w postaci burgerów lub zupa pho z pastą z czarnej soczewicy. Czerwona soczewica przygotowywana jest jako indyjskie dal. Doskonale sprawdzi się zupa-krem z soczewicy z marchewką i papryką. Soczewica ceniona jest za ziemisty, „mięsny” smak, który idealnie współgra z orientalnymi przyprawami.

Ciecierzyca pochodzi z terenów Izraela, Egiptu i krajów arabskich. Szczególnie ważna w diecie przez zawartość kwasu foliowego. Nasze babcie rzadko o niej słyszały, ale nasze pokolenie od kilku lat zajada się przepisami z ciecierzycy. Trudno nam sobie wyobrazić imprezę w gronie znajomych bez hummusu z ciepłym chlebem, albo pachnącego kuminem – falafela. Dania z ciecierzycy są szybkie w przygotowaniu. Uprażona ciecierzyca jest świetną przekąską, gdy czekamy na danie główne.

 

Czytaj także: Kinga Paruzel: "Fleksitarianizm - jest dla każdego"

Bób często gościł u naszych babć, jako prosta sałatka podawana do mięs. Jednak najczęściej – w sezonie – podawany był zaraz po ugotowaniu, lekko przestudzony z odrobiną soli. Każdy z domowników łuskał bób i jeszcze ciepły zjadał wprost bez dodatków. Obecnie wegetariańskie restauracje przemieniają bób w aromatyczną pastę do chleba miksowaną z miętą albo składnik chrupiących zapiekanek lub tart z bobem.

Biała fasola to składnik mający szczególne miejsce w babcinej kuchni. Przygotowywano z nią barszcz ukraiński, fasolkę po bretońsku czy grochówkę. Fasola biała to źródło łatwo przyswajalnego białka, które dla naszych babć było szczególnie cenne. Restauracje wegetariańskie posiadają w menu pasztety z fasoli białej, wegański „smalec” z białej fasoli z jabłkiem, kotlety fasolowe oraz zupy-krem, których smak przełamany jest uprażonymi orzechami albo „skwarkami” z tofu.

Rośliny strączkowe są tanie, pożywne i łatwo dostępne. Te trzy cechy sprawiały, że nasze babcie doceniały walory strączków. Dla wegan i wegetarian strączki są doskonałą bazą, która pozwala dowolnie eksperymentować z tradycyjnymi przepisami kuchni polskiej.