Coraz więcej osób rezygnuje z jedzenia mięsa lub je ogranicza. Decydując się na dietę wegetariańską, warto poznać wachlarz pysznych i zdrowych produktów, z których możemy komponować jarskie posiłki. Oto nasza lista wegetariańskich zakupów, które powinny znaleźć się w lodówce i kuchennych szafkach każdego wegetarianina. Polecamy też darmowy jadłospis wegetariański na cały dzień.

Dieta wegetariańska - warzywa strączkowe

Ciecierzyca, kilka rodzajów soczewicy i fasola – w puszkach i suszone. To źródło białka i węglowodanów, ulubione rośliny wegetarian. Można z nich przygotować hummus, kotlety, zupy kremy lub po prostu dorzucić garść strączków do sałatki. Jedyna niedogodność to taka, że większość strączków trzeba namoczyć dzień wcześniej. Dlatego warto mieć w zanadrzu kilka puszek lub słoików.

Przyprawy w kuchni wegetariańskiej

Kuchnia wege rządzi się swoimi prawami – sporo tu przypraw, które imitują smak wędzonki, sera lub jajek. Zioła i aromatyczne dodatki to podstawa w roślinnym jadłospisie. Płatki drożdżowe zastąpią parmezan, czarna sól – smak jajek w tofucznicy, a wędzona papryka nada głębokiego, wyrazistego aromatu. Warto też pamiętać o świeżych ziołach na parapecie!

Wegetariańskie potrawy - Kasze i ziarna

Mają mnóstwo witamin, a niektóre także białka. Jaglana, gryczana, pęczak czy quinoa – można z nich przygotować praktycznie wszystko! Od wegańskiego sernika, przez pasztet czy budyń, aż po roślinne mleko. Kasze mają długi termin przydatności, więc możemy przechowywać je szczelnie zamknięte przez kilka miesięcy.

Sezonowe warzywa i owoce

Takie są najzdrowsze! Zimą pełne witamin buraki, a latem soczyste pomidory. Najlepsze są takie od lokalnego rolnika lub ze sprawdzonej uprawy. Każdy sezon przynosi nowe smaki i inspiracje – taki roczny cykl sprawia, że jadłospis nigdy nie jest nudny. Warto pokusić się o nietypowe połączenia w koktajlach lub wegańskie ciasta zrobione z warzyw i kasz lub orzechów.

Wegetariańska kuchnia - Orzechy i pestki

Źródło zdrowych tłuszczów, białka i witamin. Sprawdzają się jako baza roślinnego twarożku, dodatek do sałatek lub jako osobna przekąska. Orzechy możemy przygotowywać na dziesiątki sposobów! Do listy zakupów warto dodać kilka rodzajów oraz pestki dyni i słonecznika.

Sprawdź też: wegańskie ciasta i desery jak z bajki