Niewątpliwie najzdrowszym, bo najprostszym, źródłem witamin i minerałów służących wzmocnieniu odporności są świeże owoce i warzywa. Najwięcej dobra przyswoimy, jeśli poranną kawę zamienimy na świeżo wyciśnięty sok, np. z selera, buraka czy smoothie – jedzenie owoców na czczo sprawia, że wartości odżywcze w nich zawarte wchłaniają się o wiele lepiej. Dobrze jest wybierać produkty sezonowe, ale z powodzeniem można też poratować się przygotowanymi latem mrożonkami. Co jednak zrobić na jesień, kiedy mamy ograniczony dostęp do świeżych owoców? Poniżej podajemy kilka sprawdzonych wskazówek.

Rozgrzewające herbaty – jak przygotować i co warto do nich dodać?

Przepis na idealny jesienny wieczór to dobra książka, ciepły koc i filiżanka dobrej kawy lub kubek rozgrzewającej herbaty. Herbata z odpowiednimi dodatkami jest także niezastąpionym środkiem na wzmocnienie odporności. Z czym warto pić herbatę, aby wzmocnić organizm?

  1.    Herbata z imbirem, herbata z cynamonem – aby rozgrzała nas nie tylko temperatura napoju
  • Imbir – wykazuje działanie przeciwzapalne, bakteriobójcze i przeciwbólowe. Pomocny zwłaszcza w stanach zapalnych gardła i układu oddechowego. Aby był najskuteczniejszy, zetrzyj kilka plasterków na tarce, wrzuć do kubka wraz z herbatą i zalej wrzątkiem.
  • Goździki – zawdzięczamy im nie tylko piękny zapach. Goździki działają na nasz organizm odtruwająco i antyseptycznie, dzięki czemu pomogą przy różnego rodzaju infekcjach. Jeśli masz chęć na herbatę z goździkami, koniecznie wypróbuj masala chai – zarówno w wersji wegańskiej, jak i z krowim mlekiem zadziała tak samo skutecznie!
  • Cynamon – możemy go wykorzystać jako rozgrzewający dodatek do herbaty, ale też przygotować z niego samodzielny napar. W medycynie ajurwedyjskiej cynamon zajmuje szczególne miejsce – przypisuje się mu wiele cennych właściwości, w tym antybakteryjne, przeciwbólowe i przeciwwirusowe. Aby przygotować rozgrzewającą herbatę z cynamonem, łyżeczkę cynamonu zalej szklanką wody i zagotuj. Zagotowanym naparem zaparz herbatę bądź pij jako samodzielny napój (polecamy dodać też imbir i sok z cytryny!)
  1.     Syropy i soki

    W walce z pierwszymi objawami przeziębienia pomocna też jest herbata z sokiem owocowym bądź syropem. Wybór jest naprawdę duży – najczęściej jest to herbata z cytryną (warto pamiętać o tym, by nie dodawać cytryny przed wyjęciem fusów z naparu, bowiem wówczas cytryna może wytworzyć niezdrowe związki glinu) lub do naparu dodajemy syrop malinowy. Warto dodać także syrop z pigwy, syrop z bzu lub syrop z pędów sosny – one także wykazują działanie bakteriobójcze i przeciwzapalne.

    Zobacz także: Co wiesz o herbacie? [QUIZ]

  1.      Miód

    Miód jest dobrym zamiennikiem dla innych słodzików. Oprócz słodyczy, doda herbacie ciepłego, przyjemnego smaku. Miód, podobnie jak wspomniane wyżej kiszonki, zawiera acetylocholinę, odpowiedzialną za wzmocnienie odporności. Miód ułatwi nam także odkrztuszanie i pomoże pozbyć się bólu gardła. Pamiętaj: nie podgrzewaj miodu! Podgrzany miód traci swoje cenne właściwości, dlatego dodaj go do już przestudzonej herbaty (ok 35-40°C).

Kiszonki – polski super food

Nazwa super foods, czyli produkty bogate w wartości odżywcze, przywodzi na myśl najróżniejsze egzotyczne składniki – nasiona chia, acai, jagody goji. Czy tak dobrze znane na naszym podwórku warzywa jak burak i kapusta mogą z nimi stanąć w szranki? Jak najbardziej! Zwłaszcza, jeśli będą zakiszone. Kiszonki to prawdziwa bomba witaminowa. Zawarty w nich kwas mlekowy pomoże nie tylko na problemy trawienne, lecz także w odbudowaniu mikrobioty organizmu po antybiotykoterapii. Ponadto kiszonki są świetnym źródłem szczególnie potrzebnych jesienią witamin i minerałów. Żelazo i witamina A, których świetnym źródłem są ogórki kiszone, znacząco wzmacniają odporność, a witamina C najlepiej wchłania się z produktów nieprzetworzonych termicznie – czyli właśnie kiszonek. Kisić możemy zasadniczo każde warzywo, nie tylko kapustę czy buraki (z których można przygotować świetny barszcz), lecz także np. pomidory i kalafiory. Kiszone warzywa możesz podać jako dodatek do obiadu, jako przystawkę, a także jako samodzielną przekąskę – w każdym wydaniu będą tak samo pyszne i zdrowe!

Zobacz także: Mądra moda na kiszonki

Czosnek i cebula

Czosnek i cebula to produkty które bardzo często wykorzystujemy w kuchni – świetnie sprawdzają się w przepisach na dania mięsne, sałatki, makarony. Co z ich właściwościami zdrowotnymi? Można powiedzieć, że wśród domowych środków na pierwsze objawy przeziębienia i grypy cebula i czosnek zajmują miejsca w ścisłej czołówce. Gorące mleko z czosnkiem i miodem, syrop z cebuli czy nawet podane na surowo ząbki – co na temat skuteczności tych metod mówi nauka?

Co prawda do tej pory nie ukazało się badanie, które jednoznacznie potwierdzałoby, że czosnek zapobiega przeziębieniu, jednakże prawdą jest, że zawiera on allicynę, która ma właściwości antybakteryjne, antywirusowe i przeciwgrzybicze. Aby jej wpływ na odporność był najskuteczniejszy, dodaj do sałatki świeżo starty czosnek lub zgnieć kilka ząbków do masła na kanapkę – świeży czosnek przyswaja się najskuteczniej!

Cebula natomiast to warzywo o bardzo wszechstronnych właściwościach zdrowotnych. Potrafi zmniejszyć ryzyko wystąpienia nowotworów, zakrzepów czy nadciśnienia, a dzięki wysokiej zawartości minerałów działa też bakteriobójczo i znacząco wpływa na wzmocnienie odporności. Kiedy dopadnie cię męczący kaszel, zawsze miej w pogotowiu syrop z cebuli – to sprawdzony i skuteczny sposób!