Książki o weganizmie możemy podzielić na dwie grupy. W pierwszej znajdziemy bardzo teoretyczne, które od naukowej strony analizują dietę roślinną. Autorzy, powołując się na wyniki badań naukowców, wyjaśniają, jak dieta oparta na produktach roślinnych bez mięsa czy nabiału wpływa na nasze zdrowie i samopoczucie. Drugi typ książek o weganizmie to zbiory przepisów, praktyczne receptury i nierzadko osobiste historie autorów, którzy zmieniając dietę na weganizm, odmienili swoje życie.

Simple Happy Kitchen - Miki Mottes

Na początek lekka, bardzo pozytywna książka Miki Mottesa. Na pierwszy rzut oka można powiedzieć, że to propozycja do młodszych czytelników. I coś w tym jest! Bardzo przejrzyste schematy, kolorowe grafiki i nieskomplikowany tekst skupia się na przekazie faktów, czym właściwie jest weganizm. A właściwie cały roślinny styl życia - w książce Simple Happy Kitchen to opis roślinnego świata. Przewodnikiem jest w nim prażony migdał Pedro Almondovar. Miki Mottes m.in. rozprawia się z najpopularniejszymi mitami o weganizmie, wyjaśnia jak rozumieć wartość odżywczą produktu, podpowiada wegańskie zamienniki jajek, mięsa czy sera i przedstawia, jak weganizm wpływa na cały świat, a nie tylko nasze kulinarne wybory. Humorystyczne opisy i wspomniane barwne ilustracje sprawiają, że lektura tej książki to sama przyjemność. I taka dobra nauka na początek, bez otoczki wege propagandy.

Wege dieta roślinna w praktyce - Iwona Kibil

Autorka książki Iwona Kibil we wsparciu Danuty Gajewskiej (redakcja naukowa) skupia się na przedstawieniu, dlaczego prawidłowo zbilansowana dieta roślinna może być skuteczna w profilaktyce i leczeniu wielu schorzeń. Powołując się na liczne wyniki badań, a także wyszczególniając poszczególne wartości odżywcze produktów znanych w diecie wegańskiej. Oprócz wymienienia szeregu korzyści, pozycja ta nie unika opisu zagrożeń, które niesie ze sobą taki sposób odżywiania. Weganizm, podobnie jak inne jadłospisy eliminujące poszczególne składniki, powinien być zastosowany indywidualnie do każdego z nas. Dlatego tak ważne jest, aby poznać podstawy zapotrzebowania na składniki mineralne, formy dostarczania witamin i mikroelementów czy sposoby postępowania w przypadku wszelkiego rodzaju niedoborów oraz problemów układu pokarmowego. Bardzo fachowa, teoretyczna propozycja.

Czyste mięso - Paul Shapiro

Czyste mięso, czyli jak hodowla mięsa bez zwierząt zrewolucjonizuje twój obiad i cały świat to opowieść o transformacji na rynku produkcji mięsa. Dotychczasowe, rozpowszechniane i uważane za najbardziej naturalne metody pozyskiwania mięsnego surowca zdaniem autora już wkrótce mogą, a także powinny przejść do lamusa. Paul Shapiro przedstawia całą historię czystego mięsa, zaznaczając, że transformacja produkcji jest nieunikniona. I choć dla wielu mięso z probówki brzmi jak scenariusz filmu science-fiction, kilka z firm podjęło konkretne działania w kierunku produkcji i dystrybucji mięsa w zupełnie nowej wersji. Co będzie dalej? O tym w książce "Czyste mięso".

Prosto z roślin - Alicja Radej

Prosto z roślin - Radosna sztuka celebrowania weganizmu - autorstwa Alicji Radej to historia wnuczki rzeźnika, która postanowiła całkowicie zmienić swój sposób odżywiania. Jej zielona strona mocy to pełnia smaku i aromatów, a zarazem doskonała harmonii w kuchni. Swoje spojrzenie na weganizm sprowadza do wyborów etycznego jedzenia - takiego, przy produkcji którego nikt nie ucierpiał. Jednocześnie podkreśla, że dieta roślinna nie jest rezygnacją z czegoś, a lepszym wyborem produktów, po których zjedzeniu po prostu czujemy się lepiej. W Prosto z roślin znajdziemy m.in. wegańskie przepisy na tatar z awokado, pomidorową wyborową, fasolę po bretońsku czy nuggetsy z boczniaków.

Jak stworzyć wegański świat - Tobias Leenaert

Czyste mięso, wegańskie przepisy i ekologiczno-etyczny styl życia to początek zmian, które mogą doprowadzić nas do zmiany obecnego świata o 180 stopni. Tobias Leenaert, autor książki Jak stworzyć wegański świat podejście pragmatyczne, skupia się właśnie na takiej wizji przemian. Dieta roślinna proponowana przez aktywistę wpisuje się dość hermetyczne podejście - dla niektórych zbyt radykalne, choć jeśli mamy już za sobą lekturę powyższych czterech książek, będzie nam łatwo zrozumieć, dlaczego weganizm to wizja nieodrealniona, a warta uwagi. Do głębszego przemyślenia.

Minimalist baker - prosto, smacznie, wegańsko - Dana Shultz

Przejdźmy do bardzo praktycznych i smakowitych porad, jak weganizm zacząć wcielać w życie w naszej kuchni. Dana Shultz, autorka bloga i książki Minimalist baker, zaczyna od podstaw, które przydadzą się w diecie roślinnej. Jajko lniane, wegański parmezan czy kokosowa bita śmietana - te wegańskie dodatki rozwiążą problem, kiedy z kuchni zniknie nabiał pochodzenia zwierzęcego. Przydatne będą też metody gotowania - namaczanie nerkowców czy blendowanie orzechów na mąkę to rozwiązania, które ułatwią poruszanie się po wegańskich przepisach Minimalist baker na śniadania, przekąski, obiad i kolacje.

Warzywa górą od korzeni po liście - Katarzyna Gubała

Z polskiego podwórka propozycja w pełni roślinnego menu od Katarzyny Gubały. Przepisy z książki wydawnictwa Burda to pomysły na posiłki dla całej rodziny. A jednocześnie przełamanie najpopularniejszych mitów o weganizmie, że to drogi i skomplikowany sposób odżywiania. W rzeczywistości wybór sezonowych warzyw i owoców jest na tyle szeroki, że na poszczególne pory roku możemy zaplanować urozmaicone dania. Przepisy bazowe na roślinne mleka, wegański twarożek, a także hummus. Do tego buraczane burgery, wegańskie desery i inne pyszności. Sprawdźcie, a przekonacie się sami, ile kolorów ma kuchnia wegańska.

Naturalnie i zdrowo My new roots - Sarah Britton

Druga książka autorki poczytnego bloga My new roots. Sarah Britton po raz kolejny zabiera w świat naprawdę ciekawej, ale nie przekombinowanej kuchni roślinnej. Połączenia zaskakują, ale co ważne efekt jest pyszny, a na liście przepisu znajdziemy łatwo dostępne składniki. Cannelloni bakłażanowe, niby-feta ze słonecznika czy steki z kalafiora - to tylko mały wyrywek różnorodnych receptur. Autorka podpowiada też, jak gotować na zapas (ale wg planu na niemarnowanie żywności) i jakie metody gotowania stosować, aby ułatwić sobie poruszanie po wegańskiej kuchni. Dla osób, które chciałyby, ale nie potrafią improwizować w kuchni, przydatna będzie szczególnie tabelka z 11 strony.

Jadłonomia - Marta Dymek

Debiutancja książka Marty Dymek była dla wielu Polaków rewolucją w spojrzeniu na dania bez produktów odzwierzęcych. I choć początkowo wielu łapało się za głowę na widok smalcu z fasoli, po pierwszych testach niejeden się przekonał i zmienił sposób odżywiania. Jadłonomia to przede wszystkim sposób na przetestowanie, czy wegańskie odpowiedniki popularnych potraw przypadną nam do gustu. To rozwiązanie jest szczególnie przydatne w przypadku osób, które chcą przejść na weganizm ze względów ideologicznych, ale przyzwyczajenia do klasycznych mięsnych dań cały czas dają o sobie znać. Okazuje się, że przy użyciu odpowiednich przypraw (dziękujemy za wędzoną paprykę w proszku!) i technik gotowania, możemy zrobić równie smaczne, roślinne odpowiedniki.

Więcej warzyw na talerzu - Magdalena Gembacka

Weganizm to styl odżywiania nie tylko dla dorosłych. I to hasło w swojej książce Więcej warzyw na talerzu przekazuje Magdalena Gembacka. Wstęp do książki napisała dietetyczka Małgorzata Desmond, wyjaśniając precyzyjnie wpływ diety roślinnej na zdrowie w dzieciństwie i w życiu dorosłym. I hasło "ziemniaki możesz zostawić, ale mięso zjedz" nagle można schować między bajki! Zbilansowana dieta roślinna może być równie smaczne i wartościowa. W dodatku jej przygotowanie nie jest trudne nawet dla zapracowanej mamy. Eliminując z jadłospisu produkty pochodzenia zwierzęcego, możemy jeszcze mocniej skupić się na tym, jak sezonowo i smacznie wykorzystać warzywa, owoce, strączki, tofu i inne roślinne produkty. Warto po prostu dać pierwszy krok w wegański świat, a nuż może się nam spodobać!