Kasza perłowa świetnie odnajduje się w towarzystwie warzyw w zupach lub gulaszach. Jest więc idealną, zdrową bazą dla wegetariańskich i wegańskich dań.

Kasza jęczmienna jest kulinarnie interesująca z tego względu, że w jej smaku odkryjemy zarówno nuty słodkie, jak i słone. Przyjęło się używać jej głownie do dań wytrawnych, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby zagościła naszych stołach także w deserach. Kasza perłowa powstaje przez obłuszczenie, łamanie i polerowanie ziaren jęczmienia. Występuje ona w dwóch wersjach – drobnej i grubej – możemy zatem dopasować jej strukturę do naszych potrzeb i upodobań.

Pozytywny wpływ

Kasza perłowa ma właściwości nawilżające i odżywia organizm od środka. Wspomaga tworzenie krwinek. Wzmacnia żołądek, śledzionę i trzustkę. Dodana do zup może wspomóc obniżanie gorączki i regulację nadmiaru wody w organizmie. W daniach kuchni roślinnej, zestawiona z ulubionymi warzywami, działa oczyszczająco, łagodząco i leczniczo. Jej jedyną wadą jest to, że zawiera gluten, nie jest więc odpowiednia dla osób z nietolerancją na ten składnik. Warto mocno podprażyć ją przed użyciem, aby zniwelować działanie zakwaszające. Kasza jęczmienna ma mniej składników mineralnych, jeśli porównamy ją z kasza gryczaną lub jaglaną. Ale nie zmienia to faktu, że nadal jest cennym źródłem białka i błonnika, a także potasu, magnezu, żelaza, cynku, selenu i manganu. Najzdrowszą jest kasza pęczak, który zawiera ponadto witaminy z grupy B.

Kulinarne zastosowania

Wybór kasz jest tak duży, że z powodzeniem jedno danie przygotujemy w wielu wersjach. Kasza perłowa pozwala na niezliczona liczbę eksperymentów, szczególnie w kuchni roślinnej. Pysznie komponuje się w daniach jednogarnkowych, zupach, gulaszach, kaszottach i zapiekankach. Może stanowić bazę, grać pierwsze skrzypce lub uzupełniający dodatek. Jak z każdej kaszty, także i z jęczmiennej możemy otrzymać mąkę. Nadaje się do przygotowywania tart, galette,  kruszonek, a nawet wypiekania bułek.