Choć ten rodzaj roślin obejmuje blisko 50 gatunków tropikalnych drzew owocowych, występujących przede wszystkim w Indiach oraz Indochinach, największą karierę kulinarną zrobił tylko jeden z nich – mango indyjskie. To duże, wiecznie zielone drzewo, które potrafi osiągać nawet 45 metrów wysokości. Jego podłużne liście po roztarciu uwalniają przyjemny aromat, w krajach azjatyckich są często dodawane do rozmaitych sałatek, stanową również ozdobę pomieszczeń podczas ceremonii ślubnych.

Dla Europejczyków, którzy poznają ten owoc ważne jest - jak jeść mango. Najbardziej ceni się owoce, pokryte twardą żółtoczerwoną skórką, pod którą skrywa się gęsty, żółty miąższ o słodkim i orzeźwiającym smaku. W kuchni indyjskiej goszczą od kilku tysięcy lat. Hindusi nie tylko wiedzą, jak jeść mango, ale również wykorzystać je do celów leczniczych czy kosmetycznych – owoc stosuje się m.in. do przygotowywania maseczek odświeżających i odmładzających skórę.

Do Europy mango dotarło w XVI wieku, wraz z żeglarzami powracającymi z wypraw do krajów Azji. W Polsce jeszcze całkiem niedawno było trudno dostępnym owocem egzotycznym. Dziś bez większych problemów kupimy go w marketach, dyskontach, a nawet na targowiskach. Jak jeść mango?

Dlaczego warto i jak jeść mango

W azjatyckiej medycynie ludowej mango od wieków jest stosowane dla poprawy trawienia, ale wykorzystuje się również jego właściwości przeciwbiegunkowe i przeciwwymiotne. Owoc stanowi bogate źródło związków fenolowych, antocyjanów, karotenoidów oraz kwasu askorbinowego, czyli silnych przeciwutleniaczy hamujących szkodliwą działalność wolnych rodników, które przyspieszają procesy starzenia organizmu (w tym także skóry, czego widocznym efektem są np. zmarszczki), ale również przyczyniają się do rozwoju poważnych schorzeń układu krążenia czy nowotworów.

Skórka i miąższ mango skrywają dużo garbników, związków wykazujących właściwości przeciwzapalne, przeciwbakteryjne i ściągające. Owoc jest też skarbnicą pektyn – błonnika pokarmowego, który skutecznie obniża poziom „złego” cholesterolu LDL, pomaga w usuwaniu organizmu szkodliwych toksyn i metali ciężkich, zapobiega uciążliwym zaparciom oraz tworzeniu się kamieni żółciowych oraz obniża poziom cukru we krwi, dlatego może spełniać ważną funkcję w walce z cukrzycą typu II, jednym z najpoważniejszych schorzeń cywilizacyjnych. Badania wskazują, że pektynowe polisacharydy mogą nawet hamować rozwój komórek nowotworowych.
Ze względu na wysokie stężenie pektyn, ale również niskokaloryczność (100 g owocu dostarcza zaledwie 60 kcal), mango powinno regularnie gościć w jadłospisie osób dbających o linię. Jego regularne spożywanie pozwala też przywrócić w organizmie zaburzoną równowagę kwasowo-zasadową, bardzo częsty problem współczesnych Polaków.

Jak kupować mango

Zanim odpowiemy na pytanie, jak jeść mango, warto poznać kilka rad, które pomogą przy ich zakupie. By wybrać dojrzały owoc, lekko go naciśnijmy – powinien być jędrny i sprężysty, niezbyt twardy, ale również nie za miękki. Warto powąchać okolice łodyżki, sprawdzając, czy uwalnia się słodki i tropikalny zapach. Jeśli go nie czujemy, lepiej zrezygnować z zakupu.

Skórka mango powinna mieć żółto-czerwoną barwę. Pomarszczona, łuszcząca się lub pokryta czarnymi plamami powinna być sygnałem ostrzegawczym, świadczącym zazwyczaj o niewłaściwym przechowywaniu owocu. Jej zielony kolor zwiastuje zwykle niepełną dojrzałość mango. Nie jest to jednak dyskwalifikujące, ponieważ mango szybko dojrzewa w warunkach domowych, zwłaszcza gdy umieścimy je w papierowej torbie, w towarzystwie np. jabłka.

Jak jeść mango?

Tropikalny specjał świetnie smakuje jako przekąska, ale również składnik sałatek, zarówno owocowych (np. z bananem, śliwkami i ananasem, wzbogaconej sokiem z limonki), jak i bardziej konkretnymi, choćby ze smażonym kurczakiem, serem pleśniowym, orzechami włoskimi oraz rukolą. Mango znakomicie komponuje się także z ryżem, kukurydzą (z puszki) i majonezem. Sałatka z kurczakiem i mango to propozycja na lunch lub kolację - a jest banalnie prosta!

Aromatyczny owoc możemy upiec na grillu, w wersji pikantnej: pokrojony w plastry oprószamy solą, pieprzem czarnym i cayenne, a następnie opiekamy z obu stron przez kilka minut. Tak przygotowane mango serwujemy skropione sokiem z limonki i posiekaną kolendrą. Warto też przyrządzić grillowane szaszłyki z mango oraz kurczaka, wcześniej zamarynowanego w zalewie z oliwy, soku limonkowego i papryczki chili. Jako dodatek może pojawić się salsa z mango - orzeźwiająca i prosta!

Po zmiksowaniu mango z octem winnym, sokiem z limonki, syropem klonowym, oliwą i startym imbirem otrzymamy pyszny sos do mięs i ryb. Owoc jest też bazą napojów, choćby słynnego mango lassi, który przygotujemy, miksując na jednolitą masę słodki miąższ z mlekiem kokosowym lub jogurtem naturalnym. Ze zblendowanych: mango, ogórka, soku pomarańczowego, plasterków imbiru oraz kostek lodu powstanie natomiast smaczne smoothie. Mus z mango z kolei to doskonała propozycja na deser - zarówno na lato, jak i chłodniejsze miesiące.