Badania archeologiczne dowiodły, że drzewo figowe było uprawiane już w epoce brązu. Jego owoce stanowiły ważne źródło pożywienia w starożytnych cywilizacjach na Bliskim Wschodzie. Roślina, pochodząca prawdopodobnie z Azji Mniejszej, upowszechniła się wówczas także w krajach basenu Morza Śródziemnego, zwłaszcza za sprawą Greków, którzy byli wielkimi orędownikami tego specjału.

Figowiec rośnie dziś dziko nawet w Australii, Stanach Zjednoczonych czy Ekwadorze, jest również masowo uprawiamy w krajach obszaru tropikalnego oraz podzwrotnikowego, gdzie wydaje wyjątkowo soczyste i dorodne owoce, które są uznawane za jedne z najsmaczniejszych bakalii. Jak jeść figi - jako pyszną przekąskę, świetny dodatek do deserów czy potraw wytrawnych.

W południowej Europie z fig od dawna wytwarza się wino (prawdopodobnie wyrabiano je już we wczesnym neolicie, w VI wieku przed naszą erą) oraz oryginalny napój figuette (w wodzie namacza się suszone figi i owoce jałowca).

Jak jeść figi – świeże czy suszone?

Dojrzałe figi zbiera się zwykle jesienią. Gdy ich skórka nabiera charakterystycznego, ciemnofioletowego koloru można je spożywać na surowo (nie należy jeść natomiast niedojrzałych owoców).

Świeże figi coraz częściej możemy kupić w polskich sklepach. Na co zwracać uwagę podczas zakupów? Wybierajmy okazy o jędrnej i nieuszkodzonej skórce. Nie za twarde, ale unikajmy także zbyt miękkich. Jak jeść figi - to dojrzałe i pełne smaku!

Problemy w tym, że owoce są bardzo nietrwałe, nawet w lodówce nie powinny być przechowywane dłużej niż dwa dni. Znacznie trwalsze są figi suszone, które nie tracą walorów przez kilka miesięcy. Wybierajmy tego typu produkty, gdy nie posiadają w składzie dodatkowych substancji słodzących, konserwantów czy szkodliwych związków siarki. Nie należy się natomiast obawiać białego nalotu na suszonych figach, gdyż jest to po prostu owocowy cukier – fruktoza, a jego obecność na skórce świadczy o tym, że surowiec poddany suszeniu był słodki i dojrzały.

Jak jeść figi – właściwości odżywcze

Figi, zarówno świeże, jak i suszone, od wieków wykorzystuje medycyna naturalna. Nieprzypadkowo, gdyż jest to bardzo bogate źródło cennych składników odżywczych. Żadne inne bakalie nie dostarczają tak dużej dawki błonnika pokarmowego, który reguluje pracę jelit i układu pokarmowego, a także pomaga zapobiegać licznym chorobom, w tym nowotworom (zwłaszcza jelita grubego).

Owoce figowca to również skarbnica minerałów, szczególnie wapnia (odpowiada za prawidłową budowę kości, a jego odpowiednia podaż jest jednym z kluczowych czynników w profilaktyce osteoporozy) czy potasu, pomagającego utrzymać prawidłowe ciśnienie krwi, zapewniającego właściwą pracę mięśni i układu sercowo-naczyniowego,

Figi stanowią również doskonałe źródło fosforu, magnezu, manganu, a także zbyt rzadko występującej w naszej diecie miedzi, która pomaga np. w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego. Kryją w sobie sporo witamin, m.in. wit. B6 (dzięki niej szybciej uporamy się ze zmęczeniem i wzmocnimy odporność).

Suszone figi to świetna przekąska dla osób aktywnych fizycznie. Są bogate w cukry proste, które bardzo szybko się wchłaniają i zapewniają zastrzyk energii na kilka godzin. Jednak z tego samego powodu owoce nie są zalecane chorym na cukrzycę czy osobom będącym na diecie niskosodowej.

Jak jeść figi - pomysły w kuchni

Figi, zarówno świeże, jak i suszone, to produkt o bardzo wszechstronnym zastosowaniu. Jak jeść figi? Przede wszystkim jako zdrową i pożywną przekąskę, ale również dodatek do ciast, kremów czy innych deserów. Świeże figi warto wykorzystać do wypieków, wyrabia się z nich także pyszne soki, dżemy i marmolady, a także nalewki.

Suszone owoce wzbogacają smak rozmaitych słodkości i nie tylko – można je dodawać do dań mięsnych, sałatek (dobrze komponują się z kozim serem i szpinakiem), kanapek (np. z serem pleśniowym lub szynką parmeńską) czy wytrawnych naleśników, w towarzystwie serka risotta i świeżego estragonu.

Figi warto dodać do kompotu z dodatkiem innych suszonych owoców. Po podprażeniu mogą być alternatywą dla kawy. Świetnie sprawdzą się jako dodatek do porannej owsianki lub musli. Często pojawiają się w kuchni wegetariańskiej, np. pod postacią figowego sernika z nerkowców.