Fleksitarianizm jest idealny dla tych, którzy chcą jeść zdrowo, ekologicznie, lokalnie i ekonomicznie. Flexitarianin to przede wszystkim odpowiedzialny konsument, który wybiera produkty wysokiej jakości. Dieta flexitariańska plasuje się wysoko w rankingach najlepszych diet pod względem zachowania długoterminowego zdrowia i zapobiegania chorobom, jest jedną z najlepszych diet dla osób chorych na cukrzycę oraz jest jedną z najłatwiejszych diet roślinnych. Pomaga również w odchudzaniu. 

Flexitarianizm Kingi Paruzel

Kinga Paruzel, finalistka pierwszej polskiej edycji programu MasterChef, w swojej najnowszej książce wyjaśnia czym jest dieta flexitariańska, przybliża jej główne założenia i zasady. Proponuje również ponad 126 przepisów, podzielonych tak, aby przez kolejne 21 dni w codziennym menu znalazły się różnorodne śniadania, pyszne obiady, kuszące fit słodkości, wyjątkowe kolacje czy nietuzinkowe napoje. Po tym czasie wykształca się nowy, zdrowy sposób odżywiania. Ponadto do każdego przepisu została dodana wartość kaloryczna. Z poradnika można również dowiedzieć się, jak przechowywać produkty spożywcze i jakich tłuszczów używać. 

Zasady diety fleksitariańskiej z książki "Flexitarianizm"

Jego dieta oparta jest na różnorodności i sezonowości warzyw i owoców. Posiłki są stopniowo eliminowane i mamy 3 poziomy:

  1. Początkujący 
    2 dni BEZmięsne w tygodniu
  2. Zaawansowany 
    3-4 dni BEZmięsne w tygodniu
  3. Ekspert
    5-6 dni BEZmięsnych w tygodniu

UWAGA!!! Warto wprowadzić tzw. #MeatlessMonday, czyli poniedziałek bez mięsa. Obecnie takie zachowanie stało się światowym ruchem promującym eliminację spożycia mięsa dla naszego zdrowia i zdrowia planety!

Zalety stosowania diety flexitariańskiej

•    zalety zdrowotne (zapobieganie chorobom sercowo-naczyniowym i otyłości)
•    łatwa do stosowania
•    troska o środowisko – od emisji CO2 po rosnące zapotrzebowanie na miejsce pod uprawy roślin paszowych (powodujące na przykład wylesianie lasów deszczowych Amazonii) spożycie mięsa ma duży wpływ na środowisko
•    wspieranie lokalnej gospodarki i gospodarstw ekologicznych
•    inspiracja do odkrywania nowych smaków

źródło: "Flexitarianizm" Kinga Paruzel

Podstawowe zasady dobrze zbilansowanej diety dla dorosłych

  • owoce, warzywa, rośliny strączkowe (np. soczewica, fasola), orzechy i produkty pełnoziarniste powinny stanowić podstawę diety
  • spożywanie co najmniej 400 g (tj. 5 porcji) owoców i warzyw dziennie, z wyjątkiem ziemniaków, słodkich ziemniaków, manioku i innych warzyw skrobiowych
  • ograniczenie spożywania soli i cukru
  • ograniczenie spożycia tłuszczów zwłaszcza zwierzęcych, a także innych produktów bogatych w cholesterol i kwasy tłuszczowe trans
  • nawadnianie organizmu, czyli picie 2-3 l wody dziennie