Jeśli jeszcze nie złapaliśmy bakcyla samodzielnego pieczenia chleba, szukajmy w piekarniach dobrych bochenków, uważnie czytając skład. Im będzie krótszy, tym lepiej, bo do upieczenia chleba wystarczy mąka, woda i trochę soli. Takie składniki jak karmel czy słód sprawiają, że chleb jest ciemniejszy i wygląda apetycznie, ale nie podnosi to jego walorów odżywczych. 

Lepszy rodzaj

Najzdrowsze będzie zawsze pieczywo zrobione samodzielnie. Najlepiej, by, niezależnie od rodzaju zboża, upieczone było na mące razowej, która powstaje ze zmielenia całego ziarna. Taki chleb ma większą zawartość błonnika, białka i składników odżywczych, co zapobiega powstawaniu chorób cywilizacyjnych jak cukrzyca czy otyłość. Chleb z razowej mąki nie podnosi też gwałtownie poziomu cukru we krwi i na długo daje uczucie sytości, dzięki czemu łatwiej ograniczyć wielkość porcji.

Cenny zakwas

Wspaniale smakuje i bardzo zdrowe jest pieczywo przygotowane na zakwasie. Powstaje on podczas fermentacji mieszaniny mąki z wodą. W trakcie tego procesu wytwarzają się bakterie kwasu mlekowego (mają wpływ na prawidłowe trawienie i poprawiają odporność) i dzikie drożdże. To one sprawiają, że bochenek pięknie wyrasta, nawet jeśli robimy go na ciężkiej pełnoziarnistej mące. Chleb na zakwasie zachowuje świeżość nawet tydzień od upieczenia.

Więcej ciekawostek żywieniowych i sprawdzone przepisy na domowy chleb znajdziecie w magazynie „Zdrowie na talerzu”.