Chronodieta - Jedz o dobrej porze

O ile nie pracujemy na nocne zmiany i nie jesteśmy ograniczeni sztywnym grafikiem, to większość z nas funkcjonuje w rytmie dnia, który w naturalny sposób wyznaczany jest przez cykl światła i ciemności. Po nocy, o poranku planujemy śniadanie, które rozbudzi nasz układ pokarmowy i doda energii na przedpołudnie. Przed większym obiadem sięgamy po przekąskę, ale to zupa lub drugie danie nie mogą być pomijane. Następnie czeka nas jeszcze jedna przekąska na tzw. podwieczorek (lub nie!) i pod koniec dnia kolacja, czyli porcja wartościowego jedzenia przed snem. Taki godzinowy plan polecają autorzy książki "Chronodieta", powołując się na badania naukowe. Wskazują jednak, że dla pełnego żywieniowego sukcesu należy połączyć słynne "co jeść" z "kiedy jeść".

Proporcje i czas 

Jeżeli nie uważaliście na lekcjach biologii lub nie pamiętacie, co właściwie dzieje się z pokarmem po jego połknięciu, to autorzy "Chronodiety" bardzo prostym językiem przybliżają podstawowe składniki odżywcze i ich rolę. Węglowodany, tłuszcze i białka powinny być odpowiednio dobrane i nie tylko sprawiać, że posiłek cieszy oko i podniebienie, ale też pozytywnie wpływać na nasz organizm. I o tym bilansie "Chronodieta" mówi sporo, nawiązując do powiedzenia Śniadanie zjedz jak król, obiad jak książę, a kolację jak żebrak - mówiąc wprost, zjeść więcej rano a mniej później. Pomogą w tym cztery zasady nastawienia zegara żywieniowego:

  • jedz między wschodem a zachodem słońca,
  • jedz więcej rano, z upływem dnia coraz mniej (dla nieprzekonanych, ta zasada dokładnie i na danych naukowych wyjaśnia, dlaczego śniadanie to najważniejszy posiłek w cyklu 24-godzinnym),
  • codziennie jedz systematycznie, poniekąd odruchowo,
  • nie jedz szablonowo.

Chronodieta w praktyce

W książce "Chronodieta" znajdziemy wskazania co kiedy jeść - rutynowo codziennie, ale też co jeść w szczególnych okolicznościach - tu aż 30 najkorzystniejszych scenariuszy, jak dzięki jedzeniu pokonać wiosenne przesilenie, uodpornić się na stres czy przygotować się do bycia mamą. Michael F. Roizen i Michael Crupain proponują 31-dniowy program ze wskazówkami propozycje schematów odżywiania. Zmiana nawyków żywieniowych to tylko jedna z korzyści. Nauczymy się spożywania lepszych pokarmów w odpowiednim czasie, stawiając m.in. na warzywa bez skrobi, pełne ziarna, zdrowe tłuszcze, białka i owoce. Wyciągniemy wnioski z testu "jakim jesteś zjadaczem" i prowadząc przez 31 dni indywidualny harmonogram, łatwiej będzie zmienić nawyki na lepsze. W książce nie brakuje bardzo praktycznych trików w kuchni - zamienniki popularnych niezdrowych umilaczy smaku podane są jak na tacy, podobnie jak opisane są konkretne techniki gotowania. Z tą książki już nie ma wymówek! Jeśli liczy się dla Was nie tylko to, co jecie, ale chcecie jeść o odpowiednich porach, to ta pozycja łatwo wprowadza w świat diety dostosowane do tego, kiedy jeść.