Przepisy kulinarne
Piątek, 21 Listopada 2014. Ilość przepisów w serwisie: 44340
Zarejestruj się
Zapomniałem hasła facebook

Diety

 
Pomniejsz czcionkę Powiększ czcionkę

Dieta niełączenia

2-2,5 kg w 14 dni amerykański lekarz William Howard Hay, który jako pierwszy opracował zasady diety niełączenia, uważa, że można jeść właściwie wszystko i chudnąć (ok. 2-2,5 kg tygodniowo).

Możliwe jest to pod warunkiem, że nie łączy się w jednym posiłku produktów zawierających białka z produktami bogatymi w węglowodany. Według niego do trawienia białek potrzebne są inne enzymy niż do węglowodanów. Kiedy w przewodzie pokarmowym znajdują się jednocześnie oba rodzaje produktów, żaden z nich nie jest dobrze strawiony. W ten sposób zostaje spowolnione tempo przemiany materii, co powoduje odkładanie się tkanki tłuszczowej.

Sposób komponowania posiłków

Należy jeść oddzielnie żywność z grupy białkowej (np. mięso, sery, jaja) i węglowodanowej (np. produkty zbożowe, ziemniaki, słodycze). Obie grupy można swobodnie łączyć z tzw. produktami neutralnymi (np. masło, warzywa, oliwa).
Podczas diety trzeba pić między posiłkami, około 2 litrów płynów na dobę (niegazowanej wody mineralnej, herbatek ziołowych i owocowych).
Jeden posiłek w ciągu dnia powinien składać się wyłącznie z warzyw oraz owoców, w kolejnym mają dominować produkty skrobiowe, a w następnym - bogate w białko.
Niektóre pokarmy (mleko i owoce) najlepiej spożywać osobno, między innymi posiłkami. Źle się łączą z wszelkimi rodzajami żywności.

Podział na trzy grupy

  • Produkty białkowe
    Drób, rośliny strączkowe (fasola, soja, soczewica itp.), jaja, jogurt, mięso, wędliny, ryby, sery
  • Produkty skrobiowe
    Słodycze, chleb, cukier, makaron, miód, produkty mączne, ryż, ziemniaki, suszone owoce
  • Produkty neutralne
    Warzywa (z wyjątkiem ziemniaków), masło, nasiona, oliwa i oleje, orzechy, śmietana, zioła, kawa, herbata, soki warzywne i owocowe, woda mineralna

Przykładowy jadłospis na 2 dni

Dzień 1

Śniadanie : twarożek z rzodkiewkami i szczypiorkiem
Obiad : brązowy ryż zapiekany z jabłkami
Przekąska : 2 mandarynki
Kolacja : surówka z warzyw sezonowych z sosem winegret

Dzień 2

Śniadanie : grahamka z masłem, sałatą i pomidorem
Obiad : ryba pieczona w folii lub pierś kurczaka z grilla z surówką warzywną
Przekąska : mała kiść winogron
Kolacja : fasolka szparagowa polana odrobiną roztopionego masła

Opinia dietetyka

Dieta jest zróżnicowana i dobrze zbilansowana, nie ma więc co do niej przeciwwskazań zdrowotnych. Poprawia trawienie. Łatwo na niej wytrwać, gdyż praktycznie żaden produkt nie jest zabroniony (słodycze warto ograniczać). Nie odczuwa się też głodu.

Więcej informacji: G. Love, P. Diemling, "Dieta Haya, czyli niełączenia", G+J Gruner+Jahr PL; Kathryn Marsden, "Jak łączyć różne pokarmy. Dieta doktora Williama Howarda Haya", Książka i Wiedza


Zobacz również

Komentarze





REKLAMA

Sonda

karolina12-34

Ilosc dodanych przepisow:
172

MojeGotowanie

Ilosc dodanych przepisow:
2958

Apetyt

Ilosc dodanych przepisow:
3

beniawojt

Ilosc dodanych przepisow:
1

Jagodziana Co

Ilosc dodanych przepisow:
16

natalina4

Ilosc dodanych przepisow:
56