Przygotowanie trwa zaledwie kilka chwil i kosztuje grosze, a korzyści płynące z przyrządzania domowego zakwasu buraczanego są niezwykłe. Uodparnia, wzmacnia, dodaje energii i pomaga w walce z infekcjami, a przy tym jest pyszny, nie tylko jako baza wspaniałego barszczu wigilijnego. Można go pić na surowo – jako codzienny rytuał prozdrowotny, a buraki warto wykorzystać do sałatek, zup, warzywnych dań z patelni.

Zakwas buraczany – przepis:

3 kg buraków

Łyżka soli (można pominąć)

Kilka ziaren ziela angielskiego

3 liście laurowe

Kilka ziaren pieprzu

Woda filtrowana, źródlana lub przegotowana z kranu

Główka czosnku (oczyść i przekrój na pół)

Przygotuj:

Duży słój lub kamionkowe naczynie

Pieprz i ziele angielskie przepraż na suchej patelni. Sól rozpuść w  około 2 litrach wody. Buraki wyszoruj. Jeśli pochodzą z zaufanego źródła, nie były sztucznie nawożone, możesz ich nie obierać. Pokrój je w plastry lub kawałki – układaj w słoju wraz z czosnkiem i przyprawami. Zalej wodą tak, aby warzywa były dokładnie przykryte, ale zostaw kilka centymetrów przestrzeni między warzywami i nakrętką. Odstaw w ciepłe miejsce na kilka dni.

Wiele osób zaleca dodawanie do zakwasu kromki chleba na naturalnym zakwasie. Przyspiesza on kiszenie, ale nie jest konieczny. Dodatkowo, jeśli chleb zawiera niepożądane dodatki, może doprowadzić do powstania pleśni.

Na powierzchni płynu może zbierać się piana – nie przejmuj się nią. To nie pleśń, nie jest niebezpieczna dla zdrowia. Po 7-10 dniach zakwas buraczany może być gotowy, ale najlepiej, jeśli postoi nieco dłużej. Przelej go do butelek, zakręć i odstaw w chłodne miejsce – do lodówki lub piwnicy. Kiszone buraki zachowaj i przyrządzaj na różne sposoby – eksperymentuj, wykorzystuj je w kuchni.

Zakwas buraczany jest znany w polskiej kuchni od wielu lat - pisała o nim pod koniec XIX wieku Lucyna Ćwierczakiewiczowa ("365 Obiadów Za 5 złotych"). Kilka lat później swoją pracę poświęcił mu Kazimierz Panek - badacz, autor opracowania "Mikroby oraz chemizm kiśnienia barszczu". Przeanalizował go pod kątem składu i wpływu na ludzki organizm - już wtedy wskazał na wybitny wpływ zakwasu buraczanego na zdrowie i kondycję człowieka.

Autor: Martyna Szydłowska