Jest orzeźwiająca, smaczna, idealna na ciepłe dni – szczególnie dla osób, które nie lubią pić samej wody. Przedstawiamy przepisy na lemoniady – proste do przygotowania z łatwo dostępnych produktów.

Lemoniada cytrynowa – najprostsza

Wyszoruj pięć cytryn – z trzech wyciśnij sok, a dwie pozostałe pokrój w plasterki. W dzbanku zmieszaj sok, litr wody i 4 łyżki cukru – mieszaj, aż się rozpuści. Wrzuć plasterki owoców i wstaw do lodówki, aż się schłodzi. Jak zmodyfikować ten przepis na lemoniadę? Dodaj plastry i sok z pomarańczy lub zamień jedną cytrynę na limonkę. Możesz też dodać liście mięty. Jeśli dodatkowo zamienisz biały cukier na brązowy, a cytryny na limonki, otrzymasz virgin mojito – bezalkoholową wersję słynnego drinka.

Lemoniada arbuzowa

To ostatnio prawdziwy hit. Arbuzy i ich kuzyni – melony naturalnie świetnie gaszą pragnienie. Nic dziwnego – w końcu składają się w większości z wody. Nie są za słodkie i mają przyjemny, łagodny smak. Jest sporo przepisów na lemoniadę arbuzową – niektóre zalecają, aby pokroić miąższ w kostkę, zamrozić i później zalać wodą, połączyć z cukrem i cytrusami. My jednak polecamy druga metodę – miąższ arbuza (pół kilograma) należy dokładnie zmiksować. Przekładamy masę do dzbanka, a następnie wlewamy litr wody osłodzonej dwiema łyżkami cukru i sok wyciśnięty z dwóch cytryn (możesz użyć tez limonek). Do lemoniady możesz wrzucić liście mięty. Dzbanek wstaw do lodówki na kilka godzin.

Lemoniada ogórkowo-truskawkowa

Ogórki są orzeźwiające, lekkie i pyszne - dlatego coraz częściej dodaje się ją do deserów, napojów. Szczególnie dobrze pasują do truskawek, limonek i mięty. Wypróbuj przepis na ten wiosenny napój.

Lemoniada bez cukru

Postaraj się słodzić lemoniadę jak najmniej – jest wtedy nie tylko smaczniejsza, ale też skuteczniej gasi pragnienie i jest zdrowsza. Choć trudno w to uwierzyć, zazwyczaj wypicie dwóch szklanek lemoniady oznacza zjedzenie kilku łyżeczek cukru. Kiedy robisz napój samodzielnie, możesz go ograniczyć lub zastąpić zdrowszym odpowiednikiem. Najprościej będzie, jeśli sięgniesz w tym celu po miód. Możesz też użyć ksylitolu, syropu z agawy, klonowego lub innych zdrowych słodzików. 

Porady:

  1. Warto wymieniać i miksować owoce (na przykład cytrusy) – będzie smacznie i nieprędko się znudzi. A może wypróbujesz lemoniadę rabarbarową.
  2. Jeśli się spieszysz, zmniejszaj ilość wody wlanej do lemoniady na rzecz kostek lodu – szybko uzyskasz chłodny napój, choć to oczywiście nie to samo, bo składniki najlepiej łączą się po dłuższym czasie.
  3. Dodawaj zioła – nie tylko miętę. Do lemoniady pasuje też melisa, bazylia, a nawet… rozmaryn. Niektórym posmakuje też lemoniada z natką pietruszki – zdrowa, gasząca pragnienie.
  4. Bazą domowej lemoniady może być nie tylko woda, ale także sok jabłkowy – warto go rozcieńczyć, ale zazwyczaj nie trzeba już dosładzać. Użyj naturalnego soku owocowego, nie z koncentratu, bo to kompletnie inny smak!
  5. Syropy to też dobry dodatek do lemoniady – na przykład ten z kwiatów czarnego bzu. Ma piękny, kwiatowy zapach i jest coraz łatwiej dostępny, także w supermarketach. Przyda się też do drinków, na przykład hugo – słynnego koktajlu z prosecco, miętą i limonką.
  6. Lemoniady możesz też użyć do przygotowania sorbetowych lizaków.